Webisodes tager en voksende andel af Ikea’s markedsføringsbudget

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Et amerikansk eksperiment får nu en anden sæson og en øget investering fra Ikea’s side. 30-sek reklamefilmen vil tabe betydning, siger Ikea’s marketingdirektør.

Ikea er på det nordamerikanske marked kommet på sporet af fremtiden i form af en såkaldt webisode serie.

Det startede som et eksperiment, men serien har fundet et publikum på omkring en million, så nu kommer der en anden sæson, hvor Ikea øger sine investeringer.

Marketingdirektør Magnus Gustaffson har påtaget sig rollen som executive producer og fortæller AdAge:

“I de næste 3-5 år kan vi forvente en hurtigere udvikling i både indholds-koncepter og distributions-modeller. I den sammenhæng vil vi opleve en faldende betydning af 30-sek reklamefilmen, som vi kender den og en stigende betydning af noget, som vi i dag opfatter som mere nicheprægede – som f.eks. web-serier”.

Den aktuelle serie bærer titlen “Easy to assemble” og selvom det kan lyde som titlen på en rendyrket Ikea-markedsføring, så er serien skrevet og skabt af Hollywood-skuespilleren Illeana Douglas.

Der er dog masser af Ikea i serien. Illeana Douglas’ egen karriere eroderede efter at have været stærkt fremme for 10 år siden. I den sammenhæng forsøgte hun at sælge en ny sitcom til netværkene – men uden held.

Det vendte, da Ikea og mediabureauet Mediaedge:cia så piloten. Serien blev flyttet fra et supermarked til en Ikea-butik, hvor Illeana Douglas spiller en fiktiv udgave af sig selv som en skuespiller, der flygter fra Hollywood-scenen ved at tage et job.

Men hun møder blot en række andre skuespillere, der har svært ved at få jobs – som feks. Keanu Reaves, Justin Bateman og Jeff Goldblum.

Se episode 1 her

Se tralier på 2. sæson her