Af Peter Engholm 25@mail.dk

Søstrene AdAge og Creativity har kåret Agency of the Year – en hyldest til det uafhængige bureau, der skabte årets mest seete og omtalte reklamer.

Wieden+Kennedy er blevet bedre. Kreativt kører det mildt sagt ok-fint for den Oregon-baserede bureau, i form af award-slugere som Old Spice og Nike, men bureauet har ikke været kendt for lange forhold, og det har man arbejdet på.

“I lang tid forstod vi ikke, hvorfor hver kunde ikke kom med det samme udgangspunkt – vi lærte, at det ikke er alle kunder, der er ligesom Nike. Vi har en lang række kunder nu, som vi virkelig er på bølgelængde med,” siger bureauets medstifter Dan Wieden til AdAge i anledning af, at mediet – sammen med sin søster Creativity – har kåret Wieden+Kennedy til Agency of the Year.

Og interviewet drejer sig meget om se bagud – og blive klogere.

“Man far var i branchen, og jeg mente, at det var den mest luderagtige ting, en mand kunne beskæftige sig med. Han arbejdede til sent om aften og prøvede at være flink over folk, han ikke kunne lide – og han forsøgte hele tiden at sælge andre noget,” siger Dan Wieden.

Siden kom han selv ind i branchen – og fik en af de, klassisk set, mest forbenede kunder, der findes … og har skabt årets mest sete reklame.

“Hvis du for 6-7 år siden fortalte mig, at noget af det bedste arbejde fra dette bureau ville være for Procter & Gamble, så ville jeg tro, at du havde problemer med stoffer,” siger Dan Wieden.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club