Wieden+Kennedy fejlede. Ukendt bureau bag seneste Nike-film

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Det lykkedes ikke Wieden+Kennedy at løfte Nike´s Euro 2008 kampagnen ”to the next level”, og derfor endte opgaven hos et kun fire år gammelt bureau og med Madonna-manden, Guy Ritchie, som instruktør.

Wieden+Kennedy laver Nike-film. Eller gør de? De har lige vundet et Nike-budget tilbage fra Crispin Porter & Bogusky, men den film, som danske seere eksponeres for i øjeblikket, er faktisk ikke et Wieden+Kennedy produkt.

Den er skabt af et relativt ukendt bureau under navnet 72 andSunny, som er stiftet i 2004 og har kontorer i Los Angeles og Amsterdam. Desuden er filmen instrueret af instruktøren Guy Ritchie.

Ifølge Bureaubiz’ oplysninger er den udvikling et resultat af, at Wieden+Kennedy havde arbejdet længe på at udvikle kampagnen til EM-slutrunden, der starter om kort tid – men uden at kunne knække nøden. Det samme gjaldt Framfab, og dette var medvirkende til, at Nikefootball blev flyttet til 72 andSunny og AKQA.

Filmen kører under sloganet “Take it to the next level”, men oprindeligt var det angiveligt kun en arbejdstitel. Folk med kendskab til forløbet siger, at de kan genkende briefen og overvejelserne i filmen – men det er altså lykkedes bureauet at finde den eksekvering, der fungerede.

Selvom Wieden+Kennedy har tabt Nike Football, har bureauet netop vundet Nike og Nike+ budgetterne tilbage. Relationerne mellem de to mangeårige partnere er således ikke lagt på is, og man kan derfor tage situationen omkring Nikefootball som et udtryk for den mere åbne tilgang, bureauerne skal lære, og som der blev talt meget om ved det årlige bureaulederseminar i sidste uge i DRRB: Opgaven skal løses, og kan man ikke selv, så gælder det om at være åben over for, hvem der kan. Ellers er kunden det.

72 andSunny er stiftet af John Boiler, Glenn Cole, Robert Nakata og Greg Perlot, og blandt de mest kendte kunder kan man finde Xbox 360, Quiksilver, Discovery Channel og Callaway.