Wilke A/S har netop købt det lille analysebureau RetailWise i Aarhus, som blev etableret i 2010.
RetailWise har specialiseret sig i målrettede kundeundersøgelser til især butikskæder, og bestyrelsesformand og adm.dir. i Wilke A/S, Morten Schrøder kommer med et eksempel på, hvordan RetailWise arbejder:
“Når kunderne går ud af en butik, spørger RetailWise om, hvordan deres oplevelse har været. Det betyder, at butikskæder helt konkret kan identificere, hvad der gør sig gældende for at øge kundeoplevelsen.”
En læring for f.eks. skokæder, er at, det gælder om at have masser af siddepladser.
“Butikker kan scanne kassebonner og se statistikker, men ved at tale med kunderne kan man finde ud af, at hvis man giver folk mulighed for at sidde ned, så er de mere tilbøjelige til at købe et par sko,” siger Morten Wilke.
Fusionen giver ifølge Morten Schrøder mulighed for udvikling af nye koncepter i bl.a. detailhandelen og direktør i RetailWise, Torben Lyng, supplerer:
”Det er et perfekt match for os. Vi er en mindre niche-virksomhed med ambitioner om at vokse os større. Vi har fundet, at mulighederne er optimale sammen med Wilke. Nu kommer vi ind i en større familie, der har flere ressourcer og et langt bredere katalog af professionelle værktøjer, som vores kunder kan nyde gavn af.”
Wilke, der blev etableret i 1999, har 50 ansatte og får 7 medarbejdere fra RetailWise med i købet samt 300 freelance-medarbejdere, så man i alt kommer op på det dobbelte antal freelancere.
Kundeporteføljen hos RetailWise er fordelt i 18 lande og udgøres bl.a. af Jysk, Ecco, Dansk Supermarked, Bestseller, Skoringen, Deichmann, Elgiganten, Bauhaus, Rema1000, Meny og XL Byg.