Williams har stoppet blødningerne

Peter Engholm
25@mail.dk

Efter et par barske år har det nordsjællandske bureau vendt minus til plus. Samtidig satser man som lille bureau på lokalt netværk frem for medlemskab af en stor forening.

De seneste to års regnskaber fra Williams+Creative har været barsk læsning, og på samme tid sidste år proklamerede adm. direktør og ene-ejer, Finn Williams, at man effektivt havde trimmet staben og nu følte sig “halvt så store og dobbelt så gode”.

Ikke skudt helt ved siden af, for nu har man med egne ord stoppet blødningerne, og et underskud på én million sidste år er nu vendt til et overskud; 156.000 kr. lyder måske ikke af alverden, men det indikerer, at skuden er vendt for Helsingør-bureauet.

“Vi har sammen med vores kunder løst mange rigtig spændende opgaver det seneste år. For tre nye kunder gjorde vi en forskel: Helsideannoncer i Børsen med et enkelt budskab og en QR kode samt en flot directmail gav stor succes for Global Connect. Dertil kommer relancering af læskedrikken Sunfresh og en ny kreativ platform for ventilationskoncernen Øland,” siger Finn Williams.

Et samarbejde med HC Gruppen er ved at rulle i gang, så optimismen er igen til stede på bureauet.

Trods de dyre år har det – takket være det ejendomsselskab, som Finn Williams driver ved siden af – ikke været nødvendigt at tilføre kapital. Men omkostningsbevidst – dét er Williams+Creative fortsat, og det har medført en besparelse, som man i lang tid holdt sig fra:

“Vi ønsker ikke at være som Brøndby, der vitterligt ligger i bunden i ligaen, men stadig opfatter sig selv som tophold. Vi er blevet et lille bureau nu, og det har vi taget konsekvensen af og meldt os ud af DRRB. Vi har været glade for medlemskabet, men nu vil vi i stedet bruge ressourcer på at opbygge et netværk for kreative, enkelt- og fåmandsvirksomheder, i Nordsjælland. Ikke at vi skal deles om kunder, men vi skal blive bedre til at gøre hinanden bedre,” siger Finn Williams, der efter de første møder forventer at kunne samle 6-10 virksomheder i netværket.

Nøgletal for Williams+creative

  • Bruttoavance 3,7 mio. kr. -2,5 pct.
  • Bruttoavance pr. medarbejder 616.667 kr. +13,7 pct.
  • Lønandel 54 (78,1)
  • Resultat af primær drift +0,156 mio. (-1,037 mio. året før)