Worth Your While skaber med pendant til kunsten en kampagne for Børns Vilkår og TDC

Victoria Dahl Understrup,
victoria@bureaubiz.dk

Pitchen var simpel: “Hjælp med at beskytte børn på nettet”. Det gør nystartede Worth Your While med Børns Vilkår og TDC som afsendere i en ny kampagne: Kunsten at dele, hvor forældre opfordres til at tage deres børn med på råd. 

Det nystartede bureau, Worth Your While, står bag kampagnen ‘Kunsten at dele’ med Børns Vilkår og TDC som afsendere.

Lukas Lund, co-founder hos Worth Your While, siger til Markedsføring, at briefen var simpel: Hjælp med at beskytte børn på nettet.

Han selv er far til to, og ham og hans kone har aldrig delt billeder af deres børn. Men ifølge kampagnen oplever 8 ud af 10 børn, at forældre deler billeder af dem på de sociale medier uden at spørge. 

Lukas Lund siger til Markedsføring: “De voksne kan sige fra, men det har børn svært ved.”

Kampagnen er skabt med udgangspunkt i en undersøgelse på Børnetelefonens hjemmeside med 1.090 respondenter. Her svarer en tredjedel, at de bliver irriterede og/eller flove over delingen, mens kun fire procent svarer, at de er ligeglade med billeddelingen.

Kampagnen er altså en opfordring til forældre. De bør tage deres børn med på råd, før de vælger at dele billeder af dem på de sociale medier. Se den her:

 

Sidst i kampagnen gemmer en pige sig bag en glasmaske, der er fremstillet af kunstneren Jacob Steen. Hun siger:

“Sammen med kunsteren Jakob Steen har vi lavet nogle masker, der beskytter os børn. For det er nemlig sådan, at man ikke må dele billeder af kunst uden at spørge om lov på grund af noget, der hedder ophavsretsloven. Så skal vi ikke lige gi’ det der med at spørge først et skud?”

På den måde skaber Worth Your While en kampagne med udgangspunkt i kunstens verden. Kunst må kun deles, hvis man spørger kunstneren om lov – og det samme spørgsmål ønsker børnene at få, inden deres forældre deler billeder af dem på sociale medier.