Wozniacki afrunder en af Sony Ericsson’s hidtil største kampagner

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Kampagnen er international og har bl.a. skullet flytte markedsføringen af mobiltelefoner tættere på Sony’s øvrige markedsføring. I Danmark er der dog blevet plads til et lille lokalt islæt med Caroline Wozniacki.

Sony Ericsson har i de seneste uger markedsført sig med såkaldte hoppebolde, der bl.a. er et centralt element i en reklamefilm produceret af Saatchi & Saatchi i Singapore.

Hoppeboldene har dog også fundet vej til både nettet og den virkelige verden – f.eks. i form af en kæmpe hoppebold, der blev sejlet gennem Københavns Havn. Den var så stor, at både Knippels- og Langebro skulle åbnes.

I denne uge bliver det dog en anden slags bolde, der afrunder kampagnen, som er en af Sony Ericsson’s hidtil største kampagner.

I Danmark har selskabet haft stor succes med anvendelsen af tennis esset, Caroline Wozniacki – Saatchi & Saatchi blev sammen med Mediaedge:cia short-listet til Advertising Effectiveness Award for arbejdet – men selvom den aktuelle kampagne er international er der blevet blads til et lokalt islæt i form af, at Wozniacki i slutningen af denne uge vil spille tennis på Hovedbanegården.

Det er tænkeligt, at hun kommer til at blive anvendt, når Sony Ericsson og Saatchi & Saatchi Danmark senere vil videreføre den store internationale kampagne med lokalt tilrettelagte initiativer, men de planer vil marketingchef Morten Johansen ikke udtale sig om.

Det er i særdeleshed markedsføringen af de to nye telefoner Aino og Satio, der fremadrettet skal markedsføres. Der e tale om telefoner, der skal bringe Sony Ericsson med på den nye standard for markedet, som Apple har sat med sin iPhone.

“Vi har haft succes med at koble både musik og kamerateknololgi på telefonerne. specielt på kamera’er har vi et teknologisk forspring. Men markedet har udviklet sig således, at de unge i dag vil have telefoner, der integrerer det hele. Det er det, vi kommer med, og derfor synes vi, at det var tid til også at løfte markedsføring til et andet niveau”, siger Morten Johansen.

Samtidig har man justeret selskabets design og kommunikation på en måde, så man bringer sig tættere på Sony’s øvrige markedsføring. Hoppebolde-filmen har således en umiskendelig lighed med tidligere reklamefilm for Sony Bravia.

Sony Ericsson er en alliance mellem den store svenske telekoncern Ericsson og japanske Sony. Ericsson er meget store på opbygning og drift af tele-infratruktur og besidder en stor teknologisk ekspertise inden for tele. Selskabet var engang store på mobiltelefoner, men blev kørt agterud af konkurrenterne.

I stedet kom så alliancen med Sony, der i modsætning til Ericsson er meget mere fokuseret på forbrugerne.

På den led virker det naturligt, at lægge markedsføringen tættere på Sony’s øvrige markedsføring.

De design- og kommunikationsmæssige justeringer ændrer dog på ingen måde over organisationen i Sony Ericsson, understreger Morten Johansen. Den er, som den hele tiden har været.