Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

De store internationale bureaugrupper er kommet ganske godt ud af tredje kvartal.

I sidste uge indførte verdens næststørste bureaugruppe, WPP Group et totalt ansættelses-stop gennem en barsk e-mail fra topchefen, Sir Martin Sorrell. I dag kan man så rapportere om en solid vækst i tredje kvartal på 16,2 pct. til ca. 16 mia. kr.

Andre store internationale bureaugrupper melder også om vækst i tredje kvartal – men lige som Martin Sorrel advarer de også alle om, at udsigterne ikke er gode for den kommende tid.

Interpublic, der bl.a. står bag McCann og IUM, voksede 15,3 pct. til ca. 4,4 mia. kr. i tredje kvartal, men topchefen, Michael Roth, har advaret om, at annoncørerne i de seneste uger er begyndt at revidere deres marketingplaner for fjerde kvartal og 2009.

Omnicom, der er verdens største bureaugruppe med mærker som DDB, BBDO, TBWA, OMD og PHD, voksede i tredje kvartal med 6,9 pct. til knap 19 mia. kr.

Publicis kom ud med det svageste resultat i form af en vækst på 3,9 pct. til godt 8 mia. kr.

Topchefen Maurice Levy siger, at den organiske vækst var større end ventet – men at udsigterne for resten af 2008 og 2009 ser vanskelige ud.

Kontrasten mellem den økonomiske udvikling og udsigterne er dog nok mere udtryk for at finanskrisen først nu er ved at konvertere til en økonomisk krise. Også på det danske marked er det faktisk gået ganske godt for reklamebranchen indtil nu i år, men det kan man bare ikke bruge til at sige noget om fremtiden.

WPP, der er Danmarks klart største bureaugruppe, er foreløbig den eneste, der officielt har dekreteret ansættelses-stop. Ifølge Bureaubiz’ oplysninger er det dog også tilfældet i andre grupper.

 

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club