Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

Lykkes det, kommer WPP Group til at beskæftige over 1000 mennesker i Danmark

Verdens næststørste reklamekoncern, engelske WPP Group har stædigt nægtet at komme med et bedre bud på aktierne i TNS Gallup trods det, at analysefirmaets ledelse har anbefalet aktionærerne at takke nej, fordi man fandt buddet for lavt.

Men buddet er flere måneder gammelt og i mellemtiden er verden ramt af en uhørt alvorlig finanskrise. Om det har gjort buddet mere attraktivt, skal være usagt, men under alle omstændigheder går det nu WPP’s vej.

Efter længe at have noteret en beskeden tilslutning og to forlængelser af fristen er der kommet skred i tilslutningen. Seneste frist udløb i fredags, og nu vil 60 pct. af aktionærerne sælge til WPP, fortæller Brandrepublic.

Derfor har man besluttet at udnytte muligheden for endnu en forlængelse – nemlig til onsdag. Opnår man 75 pct. af aktierne kan selskabet fjernes fra børsen.

Overtager WPP TNS Gallup vil gruppen ikke bare være dominerende på det danske marked for reklame- og mediabureauer. Selskabet ejer i forvejen Research International og Millward Brown, og vil med Gallup således også blive meget stor på analysemarkedet. RI og Millward Brown omsatte i 2007 for ca. 30 mio. kr., mens Gallup vil tilføre ca. 150 mio. kr. og i gennemsnit 220 medarbejdere.

I 2007 stod WPP Group samlet for en dansk omsætning på ca. 3,2 mia. kr. og en bruttoavance på ca. 630 mio. kr. Men i sommer overtog man AdPeople fra People Group, hvilket lægger en bruttoavance på ca. 150 mio. kr. til gruppen. Med Gallup i hus vil WPP nærme sig milliarden i bruttoavance og beskæftige over 1000 medarbejdere.

Samtidig vil både Gallup og AdPeople formentlig indebære en stærk forbedring af gruppens samlede indtjening, der i 2007 var på ca. 65 mio. kr. (primær drift).

Det usikre punkt er dog kravene fra EU-Kommissionen til at godkende en overtagelse. Her er der fokus på Gallups position inden for tv-målinger, og der kan blive tale om frasalg af denne del af aktiviteterne.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club