WPP indfører job-stop

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Verdens næststørste bureaugruppe reagerer nu på de økonomiske udsigter og dekreterer ansættelses-stop.

WPP Group er verdens næststørste bureaugruppe – og Danmarks klart største. Gruppen har ifølge Brandrepublic nu dekreteret ansættelsesstop i en mail til senior medarbejdere. Det fremgår ikke, om den er udsendt globalt.

Ifølge mailen begrundes skridtet med kundernes beslutninger om at holde igen på marketing-investeringerne, og det gælder ikke kun fremtidige ansættelser. Alle jobtilbud, der endnu ikke er blevet accepteret, skal trækkes tilbage øjeblikkeligt. Desuden er der indført stop på anvendelsen af headhuntere, og ledere opfordres til at holde igen på anvendelsen af free-lancere og midlertidigt personale.

Mailen fremfører, at der er sket et dramatisk holdnings-skifte i de seneste uger, og at de foreløbige opgørelser over september viser, at man ikke engang har nået de seneste forudsigelser om omsætning.

WPP er Danmarks klart største bureaugruppe med 700 medarbejdere, 3,2 mia. kr. i omsætning, 630 mio. kr. i bruttoavance og et overskud på 65 mio. kr. Men det var i 2007. Siden har man overtaget AdPeople og desuden er man lige nu i gang med at overtage TNS Gallup.