At WPP, der er verdens største bureaugruppe, køber op i bureauverdenen er der ikke meget nyt i. Men denne gang er der en lille dansk vinkel på en ny handel.
Det drejer sig om det engelske digitale bureau, Cognifide, hvor WPP har overtaget en majoritets-andel.
Cognifide beskrives som et digitalt konsulentfirma, der har specialiseret sig i content management og digital asset management teknologi. På kundelisten finder man bl.a. firmaer som Skype, Roche og Virgin Media.
Cognifide har hovedkvarter i London, men er i følge pressemeddelelsen også tilstede i Polen og København. Sidstnævnte er dog endnu ikke den letteste at finde. Den københavnske repræsentation kan endnu ikke ses på Cognifides hjemmeside, og navnet popper heller ikke op, hvis man søger på De Gule Sider, Krak eller Erhvervs- og Selskabsstyrelsen.
Det hænger sammen med, at det er helt nyt. Cognifide har vundet Novo Nordisk, og på den baggrund besluttet at åbne i Danmark. Derfor er afdelingen i København under opbygning.
Ejerskabet fordeles ligeligt mellem WPP Digital og Wunderman.
Købet af Cognifide styrker WPPs ekspertise inden for marketing teknologi, og vil give Cognifide adgang til WPPs globale netværk.
Cognifide arbejder tæt sammen med Adobe og er desuden en certificeret Sitecore partner.
“Ved at kombinere Cognifides content management teknologi og ekspertise med vores glodale platform samt data og content produktionskapacitet, kan vi udstyre store selskaber med de globale platforme som de har brug for til at levere det rette indhold til de rette forbrugere på det rette tidspunkt,” siger Gurval Caer, der er Wundermans chef for marketing og innovation.