Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

Opgaven at bygge det nye bureau er blevet lagt i hænderne på Carl Erik Kjærsgaard, der samtidig forlader rollen som nordisk chef for Grey.

Verdens største bureaugruppe vil nu skabe et nyt retail-orienteret bureau, der starter op i Danmark men vil have fokus på det nordiske marked.

Opgaven at bygge bureauet er lagt i hænderne på Carl Erik Kjærsgaard, der i de sidste mange år har været nordisk chef for Grey, som er et af WPPs brands.

Der er endnu ikke noget navn på bureauet, og foreløbig er Carl Erik Kjærsgaard den eneste kendte person i forbindelse med bureauet.

Han fortæller, at han vil arbejde ud af København, men at planen er at skabe et one-stop tilbud med størrelsen til at håndtere selv de største kunder i den nordiske retail sektor.

“Der er tale om en rendyrket satsning på alt, hvad der har med retail at gøre,” svarer Carl Erik Kjærsgaard på spørgsmålet, om bureauet også vil beskæftige sig med f.eks. produktion af tilbudsaviser. Han siger videre:

“Vi har mange kompetencer til rådighed rundt om i WPP-systemet, der kan bringes i spil i forhold til etableringen af det nye bureau.”

Carl Erik Kjærsgaard vil dog ikke gå nærmere i detaljer med planerne, og det er også for tidligt at udtale sig om mulige kunder.

Carl Erik Kjærsgaard forlader med øjeblikkelig virkning rollen som CEO Grey Nordic, og dermed skal han vende tilbage til en mere operativ rolle efter i en årrække at have fungeret i en overordnet position.

“Jeg skal være med til at bygge et nyt bureau op, og det glæder jeg mig rigtig meget til,” siger Carl Erik Kjærsgaard.

Der er ikke oplyst noget om, hvad der skal ske med hans rolle som nordisk chef i Grey. Der er dog sket en del forandringer i organisationen, som kan betyde, at man ikke mere har brug for den helt samme rolle, som Carl Erik Kjærsgaard har bestridt.

Med det nye bureau lægger WPP op til at intensivere konkurrencen på markedet, hvor bureauer som Republica, Recommended og Envision står stærkt. Også People Group har meldt, at de vil ind på markedet for produktion af tilbudsaviser – det sker i en alliance med Envision.

Kommentarer

  1. If most retailers do promotions by way of flyers, wouldn’t it be also nice to recommend to a retailer to stand out by just using a different form of media? And it’s not only for the cause of standing out but just for the cause of share of voice, of using an effective media.

  2. Det lyder spændendene med et bureau der har fuld fokus på alt hvad der har med retail at gøre … Men her er det at jeg lige må forstå bureau-lingoen korrekt; tilbudsaviser er vel ikke det første man som nystartet bureau tænker på? Der er helt sikkert penge i tilbudsaviser, men det må da være de forskellige kompetencer man vil bringe i spil i forhold til de de servicer man vil/kan tilbyde kunderne. Altså kompetencer der har fuld fokus på retail og som kan give kunderne et kvalificeret med- og modspil i forhold til at skabe relevante oplevelser – hvad en tilbudsavis ihvertilfald ikke gør … Retail i min verden handler om også om at røre, at se, at engagere, at involvere, at være en del af – at skabe den fysiske manifestation af en butiksoplevelse i en menneskelig skala.

  3. Det er da en spændende udvikling. Indtil for en halv snes år siden var Grey både det mest kompetente og et af de største bureauer, når det drejede sig om at rådgive, kreere og producere for detailhandelen. Det dedikerede fokus forsvandt – og det gjorde både en lang række medarbejdere og de væsenligste kunder så også.

    Detailhandelens markedsføring rummer utrolige udfordringer. For et bureau, der seriøst vil arbejde med opgaverne, er en af de største fortsat at få detailhandelen til at tro – og satse – på at gøre sig til noget særligt frem for at optræde som triste og ordinære tilbudsbutikker, som de fleste gør nu.

    Grey burde have styrken til at forsøge sig. Held og lykke med det!

  4. Kjaersgaard fick väl gå när det visade sig att makarna Lönndahl startat upp flera privata bolag som reklambyrån Gladto AB med fler under hans tid på på det WPP ägda bolaget KGM Datadistribution AB. Kjaersgaard satt i styrelsen med noll koll eller ? Det slutade med att Telia Dennis fick gå med omedelbar verkan 2011. http://www.dagensmedia.se/taggar/?tag=Dennis+W+Larsson

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club