WPP vil skabe nyt retail-bureau i Danmark

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Opgaven at bygge det nye bureau er blevet lagt i hænderne på Carl Erik Kjærsgaard, der samtidig forlader rollen som nordisk chef for Grey.

Verdens største bureaugruppe vil nu skabe et nyt retail-orienteret bureau, der starter op i Danmark men vil have fokus på det nordiske marked.

Opgaven at bygge bureauet er lagt i hænderne på Carl Erik Kjærsgaard, der i de sidste mange år har været nordisk chef for Grey, som er et af WPPs brands.

Der er endnu ikke noget navn på bureauet, og foreløbig er Carl Erik Kjærsgaard den eneste kendte person i forbindelse med bureauet.

Han fortæller, at han vil arbejde ud af København, men at planen er at skabe et one-stop tilbud med størrelsen til at håndtere selv de største kunder i den nordiske retail sektor.

“Der er tale om en rendyrket satsning på alt, hvad der har med retail at gøre,” svarer Carl Erik Kjærsgaard på spørgsmålet, om bureauet også vil beskæftige sig med f.eks. produktion af tilbudsaviser. Han siger videre:

“Vi har mange kompetencer til rådighed rundt om i WPP-systemet, der kan bringes i spil i forhold til etableringen af det nye bureau.”

Carl Erik Kjærsgaard vil dog ikke gå nærmere i detaljer med planerne, og det er også for tidligt at udtale sig om mulige kunder.

Carl Erik Kjærsgaard forlader med øjeblikkelig virkning rollen som CEO Grey Nordic, og dermed skal han vende tilbage til en mere operativ rolle efter i en årrække at have fungeret i en overordnet position.

“Jeg skal være med til at bygge et nyt bureau op, og det glæder jeg mig rigtig meget til,” siger Carl Erik Kjærsgaard.

Der er ikke oplyst noget om, hvad der skal ske med hans rolle som nordisk chef i Grey. Der er dog sket en del forandringer i organisationen, som kan betyde, at man ikke mere har brug for den helt samme rolle, som Carl Erik Kjærsgaard har bestridt.

Med det nye bureau lægger WPP op til at intensivere konkurrencen på markedet, hvor bureauer som Republica, Recommended og Envision står stærkt. Også People Group har meldt, at de vil ind på markedet for produktion af tilbudsaviser – det sker i en alliance med Envision.