Da det for nylig kom frem, at Danske Bank og dialogbureauet Sepia gik fra hinanden efter 10 års samarbejde, blev tre bureauer nævnt i forbindelse med den forestående konkurrence.
Der var tale om Wunderman, Magnetix og Zupa, men navnene var ubekræftede.
Nu kan det ene dog bekræftes – fordi bureauet har valgt ikke at deltage. Der er tale om Wunderman, som har valgt at svare på Bureaubiz’ spørgsmål for ikke at bære ved til spekulationer.
COO Chandra Mostov, siger, at bureauet blev inviteret med og deltog i en indledende dialog – men trak sig, før konkurrencen gik i gang.
“Vi har på Wunderman igennem lang tid haft et stort ønske om at arbejde for Danske Bank, og beslutningen om at afstå fra videre deltagelse i pitchen har været svær. Desværre falder pitchen på et tidspunkt, hvor vi i forvejen har meget travlt med opgaver for vores eksisterende kunder, så på den baggrund har vi valgt at takket nej,” siger Chandra Mostov.
Han fortæller videre, at bureauets travlhed bygger både på en række lange kunderelationer, samt på at man først i 2010 fik Matas på kundelisten, og her i efteråret fik SAS på nordisk plan i hus.
Travlheden kan tyde på, at Wunderman er på vej med endnu et godt år. Bureauet klarede sig i kriseåret 2009 ganske godt. Bruttoavancen faldt godt nok en anelse – 2,3 pct. til knap 55 mio. kr. – men overskuddet steg med 19,3 pct. til et plus på 9,8 mio. kr.
Dermed klarede bureauet en overskudsgrad på 17,9, hvilket er i den gode ende af branchen.
I relation til Danske Banks dialogbudget udpeges Zupa af en del som favorit, fordi bureauet har tætte relationer til banken. Man da det ikke engang er bekræftet, at Zupa deltager i konkurrencen, bliver det meget spekulativt.