Wupti.com – den villle vi ønske, vi havde lavet

Peter Engholm
25@mail.dk

Serien med Pede, der videresælger Wupti.com-sager, rammer rent – og bredt. To kreative direktører, Mads Ohrt og Bo Mahnfeldt, fremhæver uafhængigt af hinanden filmene.

Her er en special-udgave af Den ville jeg ønske, jeg havde lavet. Baggrunden er, at jeg spurgte bl.a. kreativ direktør Mads Ohrt, McCann Copenhagen, og kreativ direktør Bo Mahnfeldt, Adstore.dk, om de ville fremhæve et stykke dansk kreativitet, som var så fedt, at de ville ønske, de selv havde lavet det.

Og så tæt på synkront, man kan komme det (uden at det er det), fik jeg svar fra begge – eller rettere: samme svar. Filmene fra Co+Høgh for Wupti.com.

Mads Ohrt, McCann Copenhagen, får ordet først:

“Detailreklame er en svær disciplin, hvis man ikke vil springe over, hvor gærdet er lavest. Derfor glædes jeg også hver gang, en annoncør forstår – og formår – at sætte overliggeren lidt højere end blot en opremsning af produkter, pris og evt. en pseudomærkedag, der retfærdiggør “de helt enestående lave priser”.

Netbutikken Wupti.com´s miniunivers – med en noget anløben type, Pede, der sælger elektronik og hårde hvidevarer fra et kælderlokale til “kanonpriser” (men faktisk indkøber sine varer hos Wupti) er et godt greb, og udført med sans for detaljen.

Ejeren interviewes og får sin forretningsmodel” afsløret”. Til det svarer han stærkt forarget “Jeganerikkehvaddusnakkerom.com!”

Jeg smiler hver gang!

Og pludselig sker der det magiske – at jeg sænker paraderne, og ikke blot accepterer Wupti´s løfte om lave priser helt generelt – men føler også spirende sympati for Wupti, som jeg ellers længe har haft et forholdsvis neutralt forhold til. Så – tommelfingeren op her fra. Det er folkeligt. På den gode måde.

På Wupti´s internetbutik anmelder Pede flere af “sine” produkter. Det er faktisk også ganske morsomt. Og jeg kan kun håbe, man fremadrettet forløser måske lidt mere af det potentiale, der ligger i idéen.”

Bo Mahnfeldt begrunder sit valg således:

“At opbygge et univers, en lille soap med et overordnet budskab, er gjort før – fordi det fungerer. Formår man så at hæfte en god pris på i den anden ende, så sker der noget ude i butikkerne – eller i det tilfælde på nettet. Simpel “call to action”

Kanonpriser fra Wupti.com er super godt skruet sammen, med gode dialoger i et miljø, de fleste kan nikke genkendende til. Konceptet er entydigt og klart kommunikeret ud i øjenhøjde. Wupti.com er så billig, at tvivlsomme forretningselementer som Pede har råd til at tjene kassen som grossist, på bekostning af både Wupti.com og forbrugerne.

Det er godt tænkt i disse tider med div. forbrugermagasiner på tv. Her har vi en pågående forbrugerjournalist, der opsøger Pede og hans firma ‘Kanonpriser’, og søger at gå i struben på ham. Men de nærgående spørgsmål bliver glat undveget af Pede, der frækt tilbyder seerne nøgler og … hash.

Jeg ved ikke, om man i Århus eller Aalborg tænder af på konceptet, alene fordi Pede taler drevent kjøwenhavnsk, men det kan absolut også få den modsatte effekt, og fremstå som en stående københavnervittighed der skal honoreres – da den i virkeligheden skaber en bagudvendt sympati.

Svært at måle på kort sigt. Men nu kender alle Pede – og Wupti.com. Nu ved man, hvor man skal købe sin næste billige computer. Jeg glæder mig allerede til at se den næste tv-spot. Den ville jeg ønske jeg havde lavet”.

Tre film med Pede og Wupti.com:

http://www.youtube.com/watch?v=IdXjUYHkbBI
http://www.youtube.com/watch?v=TuUiFPMt-Zk&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=fEuhDiR8XQE&feature=related