Af Peter Engholm 25@mail.dk

Serien med Pede, der videresælger Wupti.com-sager, rammer rent – og bredt. To kreative direktører, Mads Ohrt og Bo Mahnfeldt, fremhæver uafhængigt af hinanden filmene.

Her er en special-udgave af Den ville jeg ønske, jeg havde lavet. Baggrunden er, at jeg spurgte bl.a. kreativ direktør Mads Ohrt, McCann Copenhagen, og kreativ direktør Bo Mahnfeldt, Adstore.dk, om de ville fremhæve et stykke dansk kreativitet, som var så fedt, at de ville ønske, de selv havde lavet det.

Og så tæt på synkront, man kan komme det (uden at det er det), fik jeg svar fra begge – eller rettere: samme svar. Filmene fra Co+Høgh for Wupti.com.

Mads Ohrt, McCann Copenhagen, får ordet først:

“Detailreklame er en svær disciplin, hvis man ikke vil springe over, hvor gærdet er lavest. Derfor glædes jeg også hver gang, en annoncør forstår – og formår – at sætte overliggeren lidt højere end blot en opremsning af produkter, pris og evt. en pseudomærkedag, der retfærdiggør “de helt enestående lave priser”.

Netbutikken Wupti.com´s miniunivers – med en noget anløben type, Pede, der sælger elektronik og hårde hvidevarer fra et kælderlokale til “kanonpriser” (men faktisk indkøber sine varer hos Wupti) er et godt greb, og udført med sans for detaljen.

Ejeren interviewes og får sin forretningsmodel” afsløret”. Til det svarer han stærkt forarget “Jeganerikkehvaddusnakkerom.com!”

Jeg smiler hver gang!

Og pludselig sker der det magiske – at jeg sænker paraderne, og ikke blot accepterer Wupti´s løfte om lave priser helt generelt – men føler også spirende sympati for Wupti, som jeg ellers længe har haft et forholdsvis neutralt forhold til. Så – tommelfingeren op her fra. Det er folkeligt. På den gode måde.

På Wupti´s internetbutik anmelder Pede flere af “sine” produkter. Det er faktisk også ganske morsomt. Og jeg kan kun håbe, man fremadrettet forløser måske lidt mere af det potentiale, der ligger i idéen.”

Bo Mahnfeldt begrunder sit valg således:

“At opbygge et univers, en lille soap med et overordnet budskab, er gjort før – fordi det fungerer. Formår man så at hæfte en god pris på i den anden ende, så sker der noget ude i butikkerne – eller i det tilfælde på nettet. Simpel “call to action”

Kanonpriser fra Wupti.com er super godt skruet sammen, med gode dialoger i et miljø, de fleste kan nikke genkendende til. Konceptet er entydigt og klart kommunikeret ud i øjenhøjde. Wupti.com er så billig, at tvivlsomme forretningselementer som Pede har råd til at tjene kassen som grossist, på bekostning af både Wupti.com og forbrugerne.

Det er godt tænkt i disse tider med div. forbrugermagasiner på tv. Her har vi en pågående forbrugerjournalist, der opsøger Pede og hans firma ‘Kanonpriser’, og søger at gå i struben på ham. Men de nærgående spørgsmål bliver glat undveget af Pede, der frækt tilbyder seerne nøgler og … hash.

Jeg ved ikke, om man i Århus eller Aalborg tænder af på konceptet, alene fordi Pede taler drevent kjøwenhavnsk, men det kan absolut også få den modsatte effekt, og fremstå som en stående københavnervittighed der skal honoreres – da den i virkeligheden skaber en bagudvendt sympati.

Svært at måle på kort sigt. Men nu kender alle Pede – og Wupti.com. Nu ved man, hvor man skal købe sin næste billige computer. Jeg glæder mig allerede til at se den næste tv-spot. Den ville jeg ønske jeg havde lavet”.

Tre film med Pede og Wupti.com:

http://www.youtube.com/watch?v=IdXjUYHkbBI
http://www.youtube.com/watch?v=TuUiFPMt-Zk&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=fEuhDiR8XQE&feature=related

Kommentarer

  1. Wupti filmene giver ingen mening, med mindre opgaven var at ødelægge brandet. Årets hidtil værste bras!!!

  2. Jamen, den film er så ringe, at man kan spørge sig selv, om de to danske kreative direktører i det hele taget kan skabe værdi for deres bureauer, når de kan fremhæve sådan noget møg!

  3. Filmene er da super sjove og godt tænkt! Jeg glæder mig også til den næste film… og tja, reklame kan godt være sjov/enkel og virke… Men det falder åbenbart stadig mange for brystet, at nogen kan finde ud af at opbygge et univers, der virker…

  4. Lige så elendige og uden pointe som den første serie Wupti spots var (dem med en chef der taler til en medarbejder igennem en eller anden form for intercom) lige så sjove og meningsholdige er denne.

    Wupti og andre større elektronikvirksomheder konkurrerer til dagligt med kælderfirmaer, der løber fra løfterne, og de oplevelser spiller man på med Pede der sælger hash, nøgler, hæle og så lidt elektronik.

    Good work.

  5. Den der anonyme kritik er ingenting værd. I forhold til en konkurrerende kampagne, hvor det er de idiotiske forbrugere, der ikke fatter en meter, er Wuptis kampagne milevidt foran. Den er længere end sædvanligt fra fesen reklamehumor og produktbudskabet til sidst er knapt så kunstigt påklistret, som vi ellers ofte ser. Så det er fint håndværk.

  6. Jeg syntes de film er vildt sjove – og gode og anderledes inden for kategorien . Og fatter ikke de underlige mavesure kommentarer der her – lyder som gamle bitre mænd?

  7. Hvis man absolut vil være kritisk, kan man vel pege på, at det er et gammelt detailhandelstrick at vise modsætningen til den gode handel. Det er gjort mange gange før. Men det er godt eksekveret, og især fremragende castet og instrueret/spillet, og det holder. Det får budskab og tilbud ud over rampen. Og jeg er enig i, at det slår L’Easy med 4-5 banelængder…

  8. Hej anonyme “Søren” m fl.
    Nedenstående kan vel være svar på dit spørgsmål.
    Fortsat god dag.

    Kultreklame med “Pede” løfter salget
    Af JENS ERIK RASMUSSEN/EB
    Offentliggjort 10.01.10 kl. 22:57

    Wupti for en succes. Den hashsælgende kræmmer fra tv-reklamerne for Wupti.com har fået 125.000 fans på Facebook.

    Pede er blevet kult. Den anløbne kræmmer med det brede smil, som optræder i tv-reklamerne for Wupti.com, er et hit på det sociale netværk Facebook, hvor fangruppen har fået flere end 125.000 medlemmer.

    For online-virksomheden er det imidlertid endnu vigtigere, at reklamerne med den langhårede kælderforhandler af alt fra vaskemaskiner og fladskærme til hash og nøgler har fået tusindvis af forbrugere til at klikke ind på hjemmesiden. Mange af dem er blevet fristet til at købe husholdningsapparater eller husholdningsartikler.

    »Reaktionen har været markant. Siden tv-reklamerne første gang blev vist i begyndelsen af november er vores salg øget med 50 pct.,« siger Torben Mouritsen, adm. direktør i Wupti.com.

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club