Dansk Retursystems nye kampagne skal gøre danskerne stolte over at pante. Kampagnen, der netop er lanceret på de sociale medier, hedder We Pant A Lot. Danskere på gaden er blevet bedt om at forklare det danske pantsystem for en turist.
”Vi har valgt at gå lidt anderledes til værks end hvad vi plejer. Ud fra de indsigter, vi har om danskerne og deres forhold til pant, har vi sat en strategisk retning, der sætter fokus på noget af det, vi som danskere tager for givet og ikke længere ser. Det skal ikke være en fortælling, der kommer fra Dansk Retursystem, men fra danskerne selv. Derfor har vi været på gaden for at lade folk fortælle, hvad lige præcis de er stolte af. Og vi tror på, at vi netop lykkes med en historie, som danskerne vil høre og huske, fordi den både er autentisk og til at spejle sig i,” siger Anne-Mette Bundgaard, kommunikations- og brandingchef i Dansk Retursystem
Indsigterne er fundet, da Yellow Umwelt gennemførte en analyse for Dansk Retursystem sidste sommer. En barriere var, at danskerne ikke forbandt deres egne pantvaner med en indsats, som de gør for miljøet.
”Til gengæld viste analysen, at danskerne bliver ekstremt stolte af Danmark og vores pantsystem, når vi møder en turist eller er på ferie i udlandet. Vi bemærker, at ikke alle lande er lige så langt fremme med at returnere flasker og dåser. Det er helt vildt sjovt og skønt at se, hvordan folk bliver så stolte og smiler helt vildt, når de skal fortælle om, hvor stolte de er af Danmark og blandt andet vores pantsystem,” siger Martin Michael Hansen, Co-CEO på Yellow Umwelt.