Yellow Umwelt bag ny identitet til brancheforening

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Dansk Detail og Wear er fusioneret og det blev Yellow Umwelts opgave at finde på et nyt navn og kommunikation for den nye brancheforening.

Når Dansk Erhverv i dag kan melde ud det nye navn ud på fusionen mellem brancheforeningerne Dansk Detail og Wear, er det Yellow Umwelt der står bag.

Bureauet blev valgt efter en pitchrunde i efteråret 2023 for at finde på en nyt navn. Navnet blev MERK til brancheforeningen, som er til både online virksomheder og fysiske virksomheder i livsstilsbranchen, fra design til detail, skriver de i pressemeddelelsen.

”En navneproces er en svær opgave, fordi det er noget som er så subjektivt og noget alle kan synes at have en mening om. Det vigtigste for et navn er, at det er tilpas underligt og almindeligt samtidig – så man sørger for et blikfang men også plads til at tillægge det en værdi, som naturligt kommer til en efter noget tid. Både internt på bureauet men også for MERK har det været en nem og god proces at skulle vænne sig til det nye navn” siger, adm. direktør i Yellow Umwelt, Martin Michael Hansen, som er ansvarlig for projektet.

Navnet MERK har sin oprindelse fra ordet merkantil, som relaterer til handel, økonomi og forretningsaktiviteter. Det stammer fra det latinske ord mercari, hvilket betyder at handle eller drive handel, skriver bureauet.

Fra direktør i MERK, Nikolai Klausen lyder det:

”Yellow Umwelt havde en klart og rent snit i deres præsentation. De havde et godt navn og en meget imponerende identitet, som vi godt kunne se os selv i. Derfor besluttede bestyrelsen at gå med det – og med den kommunikation, der følger heraf.”