YouSee slår igen mod Netflix

Peter Engholm
25@mail.dk

Den amerikanske nettjeneste har for alvor sat gang i markedet for at streame film og tv. Men måske lader det store kampagneslag vente på sig.

Da den amerikansk baserede streaming tjeneste, Netflix, i forrige uge meldte sin ankomst til Danmark, hvirvlede det i dén grad op i markedet. Både HBO og Blockbuster meddelte kort efter om initiativer, og Viaplay var allerede i gang.

Nu følger så landets største tv-udbyder, YouSee, der ”til efteråret” tager et stort skridt mod at blive landsdækkende udbyder af film og tv via internet. Det sker med lanceringen af YouBio, der bliver den første abonnementsbaserede film- og tv-tjeneste på internettet fra YouSee.

”YouBio skal være hele Danmarks filmtjeneste. Den vil være med til at skabe en revolution på markedet for film og serier på samme måde som abonnementstjenester har revolutioneret musikmarkedet,” siger adm. direktør Niels Breining.

Alle med en god bredbåndsforbindelse kan få adgang til YouBio, uanset hvem man har som udbyder, eller om man anvender en mobil eller fast forbindelse.

Tjenesten vil indeholde et stort udvalg af premierefilm og nye tv-serier, samt et omfattende antal ældre katalog-titler i begge kategorier. Som kunde vælger man mellem at leje f.eks. premierefilm enkeltvis eller tegne abonnement og få adgang til et stort udvalg af film og serier.

YouSee samarbejder med det Bonnier ejede film- og tv-selskab C More om indholdet, og det sikrer kunderne adgang til film og tv-serier, før de vil være tilgængelige på andre abonnementstjenester.

Lanceringen af YouBio markerer et strategiskifte hos YouSee, som hidtil kun i beskedent omfang har rettet sig mod kunder uden for områder med kabel-tv-net.

”Streaming-teknologien og udbredelsen af hurtige bredbåndsforbindelser gør det naturligt for YouSee at se på, hvordan vi kan bringe meget mere af vores indhold ud til kunder uden for kabel-områderne. YouBio vil være et stort skridt i den retning,” siger Niels Breining.

På samme måde som eksempelvis Netflix hverken har udmeldt lanceringstidspunkt eller priser, så er YouSee indtil videre også fåmælte.

Presse- og kommunikationschef, Ib Konrad Jensen, forventer et støjende efterår efterfulgt af et interessant 2013:

”Vi har ikke planlagt vores lanceringskampagne i detaljer. Mit gæt er, at det store slag først kommer til at stå i 2013. Der kommer til at blive meget støj i markedet i efteråret. Og så længe Netflix rører på sig, så behøver vi andre ikke at gøre det store lige for tiden. Netflix har virkelig fået skabt opmærksomhed om produktet,” siger Ib Konrad Jensen.

YouSees reklamebureau er Halbye Kaag JWT.