Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

Selskabet gik til 3 bureauer med et nyt strategi-projekt - men nu har man sendt oplægget tilbage i værkstedet. Samtidig er Kontrapunkt gået i gang med et design-projekt.

Rygter har fortalt, at Yousee har været i konkurrence blandt 4 reklamebureauer – men rygterne har også gjort resultatet uafklaret.

Det er i princippet rigtigt – men dog ikke helt, lyder det fra TDCs marketingdirektør, Camilla Ramby.

“Vi har været hos 3 bureauer for at få deres input på et strategi-oplæg – men der var ikke rigtig nogen af dem, der ramte plet, så nu har vi taget strategioplægget tilbage på værkstedet,” siger Camilla Ramby og understreger, at bureauerne har fået betaling for deres input.

Det betyder også at samarbejdet med Halbye Kaag JWT fortsætter uanfægtet.

Forhistorien er, at Kim Boisen sammen med den tidligere TV 2 mand, Keld Reinicke, hen over sommeren har været sparring på et strategioplæg. Og selvom overvejelserne om en ny kommunikations-platform lige nu ikke er aktuelle, så er der dog sat konkrete projekter i gang i forlængelse af processen.

“Vi har startet et Corporate Visual Design projekt med Kontrapunkt. Yousee har nogle striber, som er meget markante, men de er lavet til en tid, hvor de skulle fungere på tv og print. I dag skal vi ramme mange flere platforme, og derfor arbejder vi med en helt naturlig modernisering, som gør designet mere egnet til den verden, vi lever i nu,” siger Camilla Ramby.

Hun vil ikke udelukke, at Yousee igen på et tidspunkt vil melde deres ankomst hos udvalgte bureauer.

“Vi er løbende i dialog med bureauer, og jeg har hele tiden lagt vægt på at tale med forskellige for at blive udfordret og være sikker på, at vi gør det rigtige. Nu arbejder vi videre med strategi-oplægget, og så må vi se, hvad der sker. Det kan ikke udelukkes, at vi igen vil søge et input på eksekveringen,” siger Camilla Ramby.

Kommentarer

  1. Er der noget jeg har misforstået?

    Man laver en bureau runde – hvor 3 bureauer laver oplæg baseret Camilla Rambys strategioplæg. Efter bureauernes oplæg er præsenteret, ( oplæg de sikkert har spenderet en halv million på at udvikle), finder hun ud af at hun skal lave strategien om.

    De har “fået betaling for deres input” …. har hun kun fået input fra bureauerne??
    Forventer hun at de bureauer gider investere i TDC koncernen igen?

    Det er da et helt absurd misbrug af bureauer – hvem gider finde sig i den behandling.
    TDC koncernens omdømme i branchen er vist på samme kurs som deres brands.

    Men det egentlige, og større problem, er vel at bureauerne accepterer ovenstående processer.

    Hvor er DRRB i alt dette?

  2. Det er ikke første gang YouSee har spildt gode bureau kræfters tid… Og det er formodentlig heller ikke sidste. SKAM JER!

  3. Hvad hedder hendes chef? Nogen må få stoppet denne galskab.

    Savner lidt journalistik i denne artikel. For hvorfor er det, at det kun er Ramby der udtaler sig?

  4. Tror ikke helt jeg forstår præmissen for forargelsen. Skulle Ramby være forpligtet til at vælge det mindst ringe af 3 forkerte forslag?

    En marketingchef der kun vurderer bureauoplægs relative kvalitet i forhold til hinanden uden at vurdere om de faktisk løser opgaven er enten svag, uansvarlig eller begge dele. Hvis Ramby ikke mener opgaven er løst, er det da hendes pligt – ikke blot ret – at gå tilbage til arbejdsbordet.

  5. @Nicholai Reinseth. Enig. Selvfølgelig skal hun ha ret til at forkaste svage oplæg.
    Lad mig forklare dig forargelsen. Kun baseret på hvad der står i artiklen.
    Her fremgår det at 3 bureauer har leveret oplæg på et strategi oplæg, og nu har man så taget “strategien tilbage til værkstedet”.
    Altså har bureauerne leveret oplæg udfra en fejl-agtig strategi.

    Du har helt ret i at man som marketing chef har ret til at forkaste svage eller uansvarlige oplæg. Men her skyldes spildet af ressourcer jo Rambys egen strategi, der som det fremgår af artiklen, skal laves om.
    Hvad er de egentlig betalt for deres input?
    Og hvordan kan det være at man den ene dag laver en bureau-runde på et strategioplæg, uden vinder, mens man den næste dag giver Kontrapunkt hele opgaven der vedrører ens Identitet.

  6. @thomsen – Well, vi er nok bare uenige om hvordan artiklen skal læses. Jeg opfatter det ikke som om Camilla Rambys strategi var forkert og skal laves om, men at der var brug for input (ikke komplette oplæg). At det input ikke var godt nok. Og at TDC derfor tog strategioplægget (ikke strategien) tilbage på ‘værksted’, som vel må betyde at de overvejer om de selv kan lave det færdigt, eller om et fjerde bureau skal have chancen.
    Men jeg kan godt se at der er tradition her på bureaubiz for at vælge den mest negative af mulige fortolkninger – især når det handler om TDC. Det har bare ikke rigtig berettigelse i artiklen.

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club