Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

Det hidtidige kreative koncept har givet god genkendelse - men havde behov for mere hjerte. Inspireret af Jan Duckert.

Kabelselskabet Yousee er netop nu i gang med at introducere en ny kreativ platform efter i nogle år at have kørt med et meget grafisk koncept domineret af grønne og gule striber.

” Kampagnerne har over en bred kam levet mere end op til salgsmål og de har tracket flot på budskabsforståelse, afsendererindring og også vores fundamentale personlighedstræk/værdier, herunder begejstring, selvtillid og det at turde være anderledes. Det er derfor ikke et spørgsmål om at lægge afstand til konceptet, og der vil blive tale om en gradvis overgang, hvor vi i denne uge lancerer de to første film”, siger Erik Andersen, der er salgs- og marketing-ansvarlig.

Baggrunden for den kreative udvikling er en erkendelse af, at man har brug for mere hjerte i kommunikationen – inspireret af Jan Duckert fra People Group, som på et møde sagde, at problemet for mange virksomheders kommunikation er 30 cm: fra hjernen til hjertet. Der er derfor arbejdet på at få flere mennesker og situationer ind i film og annoncer.

“Vi må konstatere, at vi er kommet til at kommunikere teknologi for teknologisk. De fleste danskere er lidt forvirrede og ikke særlig interesserede i teknologi. De vil gerne have nogen, der kan tale om teknologi i øjenhøjde”, siger Erik Andersen.

Bag kampagnen står firmaets bureau, Halbye Kaag JWT, der også tilrettelagde stribekonceptet. Desuden har Designit været med i arbejdet. Der kommer to film mere inden sommer og desuden er der tilrettelagt nyt print-materiale, instore, etc.

“Vi er selv meget tilfredse med de ting som vi i samarbejde med bureauerne er kommet op med og som vi er gået i gang med at rulle ud” siger Erik andersen og opstiller målsætningerne således:

– flyt kommunikation fra hjerne til hjerte (citat Jan Duckert)

– tal i øjenhøjde til kunder (fun loving familiy), der er forvirrede over alt den tekniksnak

– bevar den stærke grafiske identitet

– sørg for sammenhæng indenfor samme platform (fx fast formel for nye YouSee tv-spot)

– sørg for sammenhæng mellem platforme

– sikring af høj afsendererindring, budskabsforståelse og taktisk effekt (salg)

– sikring af relevans, produktfordele og brugssituationer

– understøt YouSee personlighedstræk/værdier (anderledes, begejstring, selvtillid, kvalitet, i øjenhøjde)

– levér ind til YouSees kerneløfte: YouSee skaber mere glæde foran skærmene…

Kommentarer

  1. Ingen tvivl om at manden er dygtig. Jeg gad da godt at være ham. Men det virker som om din næsegruse beundring for ham gør, at det altid er ham, der kommer ud på toppen i dine historier. Også selvom de handler om noget helt andet.

  2. Nu var det Yousee’s Erik Andersen, der af sig selv fremhævede Jan Duckerts udsagn og jeg fandt det bemærkelsesværdigt, at en annoncør fremhæver en chef fra et andet bureau end det, han arbejder med, som inspirator for en udvikling af en kampagne. Derfor tog jeg det med. Det havde jeg nok også gjort, hvis han havde fremhævet Kim Boisen eller Frederik Preisler.

  3. Har netop set spottet. Jeg tror bestemt ikke det er Jan Duckert mener når han siger “mere hjerte”. Det er da noget af det kedeligste og mest upersonlige på skærmen p.t.

  4. Man må da håbe at Jan Duckert ikke overvejer at gå på pension – for så bryder hele reklamebranchen da sammen. Mindst. Og hvem skal mon så skrive om?

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club