YouTuber banede vejen for Ford

Peter Engholm
25@mail.dk

Et kørekursus målrettet unge blev afholdt for anden gang – denne gang med en YouTuber involveret. Det gav mange views og en styrket kommunikation forud for eventet.

Ford har netop afholdt kørekurset ’Driving Skills for Life’ for at give unge mellem 18-24 år bedre køreevner, da det er denne gruppe, som er overrepræsenteret i ulykkesstatistikkerne.

Det er anden gang, at kurset – der er gratis at deltage i – blev afholdt. Sidste år ved Bella Center i København, og denne gang på FDM Sjællandsringen i Roskilde. Begge gange fuldt booket, men denne gang med ændring i mediaplanen – og større fremmøde på dagen.

Ændringen bestod i en populær YouTuber. På anbefaling af Burson-Marsteller, som var hyret af Ford til at styrke den eksterne kommunikation, blev YouTuberen Eiqu Miller bragt i spil for at ramme lige ned i målgruppen, de 18-24-årige.

PR-værktøjer som ambassadører, virksomhedssamarbejder og nyhedsbreve blev i år suppleret:

“Hvor vi sidste år havde et succesfuldt mediesamarbejde med Ekstra Bladet, valgte vi i år at gå andre veje. Det resulterede i Youtube-video, der i løbet af to dage allerede havde over 130.000 views. Videoen gik rent ind hos vores primære målgruppe og fungerede som et fantastisk alternativ til vores andre indsatser, som også var målrettede forældrene,” siger Lene Dahlquist, der er kommunikationschef hos Ford Danmark.

”De unge er klart den mest komplekse målgruppe at nå. Marketing og reklame preller ofte af på dem. Derfor giver det mening at bruge YouTube, som i højere grad har unge som brugere, som strategisk værktøj. Platformen med de personbårne YouTubere, der ofte involverer og interagerer med de unge, er ofte bedre til at ramme de unge i øjenhøjde sammenlignet med andre klassiske PR-greb,” siger Claes Lautrup, rådgiver hos Burson-Marsteller.

Videoen fra Eiqu Miller blev lagt op en uge før Driving Skills for Life – et event med fokus på farerne ved at køre uopmærksomt og i påvirket tilstand. Og selv om emnet var alvorligt, så formåede Eiqu Miller at ramme den rette tone – hvis man skal tro kommentarerne til videoen: ’Mega underholdende video, og super nice budskab!’ og ’et godt eksempel på, hvorfor jeg subscriber til dig. Du taget et seriøst emne, og giver den et spark med det du er så god til, nemlig humor.’

Både dette og sidste års event blev fuldt booket på forhånd, men denne gang var flere, der reelt mødte op på dagen. 224 deltog i arrangementet.