Zentropa har ondt i økonomien og har derfor ikke længere råd til at satse på unge talenter.
Medarbejderstaben er gået fra 60 til 23 på under et år og det går ud over talentplejen af upcoming filminstruktører:
“Der er nogle ting, vi skærer fra. Det er bl.a. alt, hvad der handler om talentudvikling. Typisk tager det tre film, før en instruktør lærer at tjene penge. Den produktudvikling har vi ikke længere råd til”, siger Peter Aalbæk, der ellers tidligere har argumenteret for at Zentropa skulle satse på at skabe fremtidens Lars von Trier, Susanne Bier og Niels Arden Oplev.
Men massive milliontab i løbet af de seneste tre år , senest 17 mio. kroner i 2010-regnskabet har ændret på den plan. Også to stjerneinstruktører som Per (rettet, red.) Fly og Annette K. Olesen har valgt at søge nye samarbejdspartnere (Børsen, p. 42-43).
Alt flasker sig for Carlsberg i EM-slutrunden
Carlsberg Danmark er så begejstrede for, at det danske fodboldlandshold kvalificerede sig til EM, at de overvejer at ændre deres marketingplaner og øge budgettet:
“Vi skal i den kommende tid holde nogle møder om kampagnen for at se, om Danmarks deltagelse ændrer ved de planer vi allerede har”, siger marktingdirektør Kirsten Ægidius fra Carlsberg Danmark til Jyllands-Posten.
I det hele taget, er den samlede deltagerliste til slutspillet en kæmpe appelsin i turbanen på Carlsberg, som er en af hovedsponsorerne bag slutrunden, idet samtlige af bryggeriets vigtige markeder skal spille mod hinanden. Det mener senior aktieanalytiker Jens Houe Thomsen fra Jyske Bank:
“Det er simpelthen en drøm for Carlsberg. Med de lande, der allerede har kvalificeret sig bliver der nærmest ingen uinteressante kampe uanset lodtræningen. Landene repræsenterer de største og vigtigste markeder for Carlsberg: Rusland, England, Tyskland, Frankrig, Danmark og Sverige” (Jyllands-Posten Erhverv & Økonomi, p. 4).
EM-kvalifikation er også en fordel for Danske Bank
I sidste uge blev sponsoraftalen mellem DBU og Danske Bank underskrevet. Prisen var 16 mio. kroner om året, men med Danmarks kvalificering til EM, får sponsoraftalen en ekstra værdi for Danske Bank.
Koncernmarketingdirektør, Joachim Rubow, lægger da heller ikke skjul på sin begejstring i Finanswatch.dk, for timingen af indgåelsen af Carlsbergs sponsoraftale med DBU:
“EM-deltagelsen kommer oveni. Det er en appelsin i turbanen, og vi er selvfølgelig glade for det, men man kan ikke kalkulere med deltagelse hver gang i et land med kun 5,5 mio. mennesker”(Jyllands-Posten Erhverv & Økonomi, p. 4).