Af Peter Engholm 25@mail.dk

Det var grundlægger mod grundlægger, Facebook mod Wikileaks, da Time valgte årets person. Læserne pegede på Wikileaks Julian Assange, men Time-redaktøren foretrak Mark Zuckerberg.

Facebooks grundlægger, 26-årige Mark Zuckerberg, er blevet den næstyngste i rækken af “Person of the Year”, som Time magazine har valgt. Og det siger lidt om traditionens dybde, når vi skal tilbage til 1927 for at finde den yngste: Charles Lindbergh, der dengang var 25 år – dengang hed udnævnelsen i øvrigt Man of the Year.

Og to mænd var i fokus ved årets udnævnelse: Udover Mark Zuckerberg var det Wikileaks grundlægger, Julian Assange. Australieren fik – ifølge Adweek – flest læserstemmer, 382.206 for at være præcis, men Time-redaktør Rick Stengel valgte at se bort fra dem. Ud fra et langsigtet perspektiv.

“Processen er ikke et flertals-diktatur. Og når jeg træffer beslutningen, kigger jeg på, hvad der reelt har haft størst indflydelse på folks liv det seneste år. Julian Assange har været en del i nyhederne på det seneste, men jeg tror, at han vil være en parentes om fem år. Assange er flasken, men en person som leakeren Bradley Manning har leveret vinen,” siger Rick Stengel.

Han fremhæver i stedet, at Zuckerberg har skabt et nyt system, der er bindeleddet for næsten en tiendedel af klodens befolkning – og tilføjer:

“Facebook er nu det tredjestørste land på jorden og har uden diskussion mere information om sine borgere end nogen regering har.”

I efteråret kom filmen “The Social Network”, der tog Mark Zuckerberg og tilblivelsen af Facebook under kritisk behandling – og fik ejerkredsens PR-klokker til at bimle. Filmen blev rost til skyerne, men har ikke haft nogen negativ effekt på Facebooks massive udbredelse – eller på Zuckerbergs rolle på den lange bane.

For fire år siden var Time magazines Person of the Year … dig. Forsiden havde en computerskærm med et spejl, og udnævnelsen var en hyldest til det brugergenererede indhold på eksempelvis YouTube, Facebook, MySpace og Wikipedia.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club