Zupa Recommended-kampagne var så god, at den bliver genbrugt

Peter Engholm
25@mail.dk

Budgettet er øget med 30 pct. – bl.a. fordi kunden er stærkt tilfreds med sidste års kampagne – men ikke meget er nyt i den nye kampagne.

Zupa Recommended fik et skulderklap af de mere massive fra sin kunde, Thorfisk. Resultatet af bureauets kampagne sidste år var utvetydigt positivt, og nu kører en ny omgang.

Alligevel er der måske ikke helt så meget at glæde sig over, for der er reelt tale om en gentagelse, for materiale fra sidste år genbruges – blot er det grafiske udtryk justeret en anelse

Lad os begynde med begyndelsen: Sidste år gik Fiskebranchen ud i samlet flok med kampagnen ”Hvad skal du ha’ i aften?” – en kampagne, som EU gav tilskud til, og et spørgsmål, som forbrugerne i stort omfang besvarede med ’fisk’.

”Der var ikke så mange, der benyttede kampagnen og dermed opmærksomheden på at øge boostet via egne kampagner. Det gjorde vi, og det gav resultat: I kampagneperioden øgede vi salget – uden øget distribution – med 25 pct., og efterfølgende var væksten i omegnen af 10 pct. dér, hvor vi kørte kampagnen,” siger Lars Christensen, director of sales and marketing Northern Europe i Norway Seafoods, som ejer Thorfisk brandet.

Zupa Recommended stod bag parallel-kampagnen for Thorfisk, og nu gentages det ikke blot – budgettet er også øget.

”Vi hæver budgettet med 30 pct., idet vi står alene denne gang. Vi har ikke en branche-forstærkning med, for der er ikke EU-midler til en fælles kampagne i denne omgang. Budgettet er ren mediaspending,” siger Lars Christensen.

Thorfisk spørger fortsat ”Hvad skal du ha’ i aften?”, og både spørgsmål og svar stilles og gives både på outdoor og i butikkerne.

”Vi er også above the line denne gang, og vi er også i butikkerne og handlens aviser. Vi påvirker forbrugerne så tidligt som muligt,” siger Lars Christensen.

For Zupa Recommended er der imidlertid nok mere at hente end blot det aktuelle skulderklap:

”Jeg tror ikke på, at vi stopper her. Vi vil fortsætte vores investering – også på længere sigt. Naturligvis vil jeg gerne have, at der falder mest muligt af til os grundet investeringerne, men samtidig ser jeg også gerne, at så mange som muligt i branchen råber så højt som muligt: Spis fisk,” siger Lars Christensen.