Zupa Recommended mister top kreativ til Lego

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Legos eget bureau er reelt et af landets største – og i vækst. Nu flytter en af Zupa Recommendeds kreative direktører til Billund.

For anden gang på under et år spøger Lego i Zupa Recommendeds kreative afdeling. Denne gang sker det i form af en af bureauets markante kreative profiler, Ulrik Juul.

Han har nemlig sagt ja til et job som kreativ direktør i Legos inhouse agency, der er et af landets absolut største bureauer med flere hundrede medarbejdere.

Og endda et bureau – hvis man altså kan tale om et bureau – der er i kraftig vækst. De ca. 275 medarbejdere forventes at blive suppleret med omkring 60 mere alene i år.

At det er anden gang, Lego spøger, hænger sammen med at den kreative direktør, Flemming Holm sidste år gik til Lego-teamet hos Advance. Han vendte dog tilbage efter få måneder.

Lego ønsker ikke at oplyse nærmere om, hvad Ulrik Juul præcist skal arbejde med eller hvor han sidder i bureauets hierarki.

Heller ikke hvor mange kreative direktører, der er. Men han er i hvert fald ikke den eneste. En anden aarhusiansk bureau-direktør, Mari-Louise Jønsson, gik sidste år fra et job som strategisk direktør hos Envision til Lego som kreativ direktør.

Hos Zupa Recommended ærgrer direktør Albert Funder sig, men han udtrykker også forståelse for at Lego repræsenterer en så markant succes, at man kan rekruttere stærke kreative profiler.

Der bliver dog ikke umiddelbart tale om at skulle på jagt efter en ny kreativ direktør, som bureauet har adskillige af.

“Ulrik har arbejdet tæt sammen med især kreativ direktør Mads Mikkelsen og strategisk direktør Mogens Kristensen på en række kunder. Og de vil fortsætte i det spor, de sammen har lagt. Så en decideret erstatning for Ulrik ligger ikke lige for. Men en tekstforfatter til at indgå i team’et skal vi bestemt have fundet,” siger Albert Funder.

Samtidigt har bureauet oprustet rent kreativt i København de seneste måneder, og der er yderligere et par nye ansigter på vej ind. Zupa Recommended er godt nok i gang med at afvikle Bilka-budgettet, der fra årsskiftet flytter til Envision, men andre nye kunder har skabt behov for en oprustning i København.

Lego har i de senere år oplevet en bemærkelsesværdig vækst, og det er den, der skaber behovet for at opruste i det interne bureau. Samarbejdet med Advance påvirkes således ikke.

“Opgaverne bliver både flere og dybere. Det hænger bl.a. sammen med, at kommunikationen bliver en stadigt mere integreret del af produkterne – som f.eks. en af de seneste lanceringer i form af Chima. Det stiller krav både til den kreative udvikling og indsigterne bag,” sagde Mari-Louise Jønsson i februar til Bureabiz.

Om sin nye udfordring siger Ulrik Juul:

“Jeg har haft 5 super spændende år i Zupa Recommended. Men at få lov at være med i det kreative og internationale miljø omkring et fantastisk brand som Lego er ikke en mulighed, man får hver dag. At arbejde på tværs af alle platforme for et globalt brand er én dimension. Og at gøre det på den anden side af skrivebordet er en anden dimension, jeg også glæder mig til at prøve kræfter med.”

Ulrik Juul tiltræder d. 1. juni og han “glæder sig til at begynde lige så meget som da han som barn brændende ønskede sig den store Lego brandstation – og fik den.”

“Lego handler om kreativitet og læring, og det gør min hverdag også. Så jeg skal både bruge en masse af det, som jeg står for og så lære en masse nyt. Det bliver virkelig spændende,” siger Ulrik Juul.