Zupa Recommended sætter kvindeteam på feminint brød

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Tysk producent af ingredienser vil gøre sig mere gældende på BtC og skal nu have markedsført et brød, der er henvendt til kvinder.

LoweFriends har markeret sig stærkt med synspunkter omkring marketingafdelingers og bureauers manglende forståelse for de kvindelige forbrugere – trods det, at kvinder ifølgel bureauet bestemmer klart hovedparten af forbruget.

Også Publics Hanne Schmidt har blandet sig i debatten, der bl.a. har foregået på Bureaubiz.

Om man vil tage det som et indspark i denne debat må den enkelte afgøre – men Zupa Recommended har rent faktisk valgt at stille med et rent kvindeteam til en kunde.

Det drejer sig om den tyske producent af bageingredienser, Ireks, hvor bureauet skal hjælpe med at markedsføre et nyt brød, Nordbrød.

”Nordbrød er en helt ny type brød, som er specifikt målrettet sundhedsbevidste kvinder. Derfor gav det rigtig god mening for os, at Zupa Recommended valgte at stille med et kvindehold. Og de har allerede vist os, at de har en rigtig god indsigt i de udfordringer, kvinder som forbrugere står overfor i dag,” siger Susan Larsen, marketingchef hos Ireks i Danmark.

Den nye lanceringskampagne skal ikke bare sætte Nordbrød på de danske kvinders læber. Den skal også fortælle historien om en ny brødkategori på bagerhylden. Brødet er nemlig baseret på sojabønner og indeholder derfor tre gange så meget protein som et normalt franskbrød og kun en fjerdedel kulhydrater – og så er det rigt på kerner. Derfor passer brødet rigtig godt i tidsånden, hvor der er meget fokus på lige præcis balancen mellem protein og kulhydrat.

Zupa Recommended har netop valgt at dykke ned i tidens tendenser for at finde den rigtige vinkel til markedsføringen af brødet.

”Interessen for sundhed og sund ernæring er stabilt rigtig høj blandt danske kvinder. Men retorikken omkring sundhed har i løbet af de seneste år ændret sig fra et funktionelt til et mere holistisk perspektiv. Derfor var det vigtigt for os at positionere Nordbrød som et livsstilsprodukt og ikke bare som et nyt brød”, siger strategisk planner i Zupa Recommended, Miriam Plon Sauer og fortsætter:

”Vi har i den kreative proces arbejdet meget med det ”både-og”, der er i brødet. Både mange proteiner og få kulhydrater. På den ene side noget groft og mørkt og på den anden side en feminin blødhed i brødets struktur. Det afspejler meget godt den moderne danske kvindes dualitet.”

Nordbrød rammer landets bagere primo oktober. Lanceringen skal senere støttes op af en større forbrugerrettet kampagne. En ny disciplin for Ireks, der tidligere kun har kommunikeret til bagerne.