Zupa Recommended sætter tal på tabet af Bilka

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Bureauet har varslet 45 afskedigelser – men det er worst case, og samtidig opruster man i København.

Zupa Recommended har nu sat tal på, hvad det kan komme til at koste af stillinger, at bureauet med udgangen af i år skal sige farvel til sin mangeårige kunde, Bilka.

Da det for et par uger siden kom frem, at Dansk Supermarked samler sine bureauopgaver for Føtex og Bilka hos Envision, var man hos Zupa Recommended tilbageholdende med at sætte tal på – dels fordi man jo rent faktisk skal producere hele resten af 2013, dels fordi man har forskellige nye kunder på vej. Endelig giver farvellet til Bilka også mulighed for en intensiveret new bizz aktivitet.

Ingen har dog tvivlet på, at tabet af Bilka vil udløse et større antal afskedigelser, og nu sætter bureauet så tal på, hvad konsekvenserne risikerer at blive.

“I værste fald bliver der tale om afskedigelse af ca. 45 kolleger, som i dag er aktive på Bilka-accounten. Selv om det er et worst-case, har vi internt været åbne omkring scenariet og derfor varslet de pågældende medarbejdere, at de risikerer at blive afskediget,” siger Albert Funder, der er direktør for aktiviteterne i Århus og stadig sidder med ansvaret for Bilka-accounten.

Han er dog optimistisk over for, at det ikke bliver så slemt.

“Jeg tror ikke, det bliver så mange, og de er heller ikke sagt op endnu. Men uanset hvad kommer det til at gå ud over flere, end vi har lyst til,” siger Albert Funder og fortsætter:

“Vi glæder os dog over, vi har rigtig mange spændende ting i gang på newbizz-fronten. Ingen tvivl om vi har et setup, som mange annoncører ser med stor interesse på. Derudover opruster vi i København, hvor vi har rigtig travlt. Så selv om avisproduktionen selvfølgelig har fået et stort slag, glæder vi os over, at den øvrige del af bureauet har det rigtig godt, og at vi i øvrigt oplever stor interesse for det setup, vi har brugt år på at forfine og effektivisere.”

I seneste regnskabsår var der i alt 250 medarbejdere i NP3 Communications Group, der er moderselskab for Zupa Recommended. Dermed er bureauet Danmarks største reklamebureau, og selv om man skulle ende med at sige farvel til 45 medarbejdere, så er det absolut muligt at fastholde den position. Nr. 2 på listen var i 2011 Kunde & Co med 157 medarbejdere.