De unge kreative kan selv – det er demonstreret adskillige gange internationalt de seneste år med Future Lions og både guld, sølv og bronze i Young Lions i Cannes.
Med årets Young Creative Circle Award (YCCA) viser de unge, at de også har det organisatoriske overblik: Uden at ”de voksne” har været holdt i hånden har netværket Young Creatives Danmark selv fundet kunden og leveret briefen – at få unge hiv-smittede til at opsøge Ungegruppen, der hjælper hiv-smittede i alderen 15-25 år med at leve med en kronisk, taburiseret sygdom.
”Det giver mest mening, at det er også er de unge, der laver briefen. Det har været en stor opgave – og en vigtig opgave i forhold til Ungegruppen, der har en lille, og ofte glemt målgruppe,” siger Jonas Quist, der er bestyrelsesmedlem i Young Creatives Danmark.
I alt 204 arbejder, leveret af ca. 400 unge, blev indsendt til årets YCCA, med denne fordeling:
- 125 Advertising
- 15 Film
- 42 Design
- 22 Digital
Forløbet med kunden og briefen har kørt uafhængigt af Creative Circle, men bedømmelsen af de indsendte arbejder har i lighed med de tidligere år været foretaget af den samme (voksne) jury, som bedømmer Creative Circle Award.
I alt 29 arbejder er kommet på shortlisten, og 2 teams har hver 2 arbejder med: Phong Phan og Thorbjørm Gudnason, begge i Digital, og Malte Sebastian Gaarde og Karina Tørnsø Johannesen i både Advertising og Film.
Dertil kommer to YCCA-vindere fra sidste år, der også er med i opløbet i år: Mads Haugsted Rasmussen og Tammes Alexander Thomsen Bernstein i Digital, samt Jeppe Ritz og Louis Pilmark, der vandt Film sidste år, men som er shortlistet i Advertising-kategorien i år.
Shortlisten er i lighed med tidligere år en blandet landhandel – denne gang endda mere blandet:
”Der har altid været en blanding af unge, der arbejder på bureauerne, og unge studerende. Det gælder også i år, men denne gang har vi forsøgt at række bredere ud på uddannelsesstederne end primært DMJX, og det er lykkedes godt. Også på shortlisten ser vi ikke kun flere DMJX-linjer, men også flere andre skoler,” siger Jonas Quist.
YCCA Advertising
Se arbejderne her.
- Den Uendelige Sløjfe, Mads Alexander Nielsen og Lasse Elgård Vintersbølle, Hjaltelin Stahl
- Liv, Jeppe Ritz og Louis Pilmark, Saatchi & Saatchi
- Emojis, Sidsel Fuglsang og Camille Clemmensen, Karburator
- Du er ikke den eneste, Tobias Løvschall-Wedel og Jeppe Kuld, TBWA
- Herpesklubben, Malte Sebastian Gaarde og Karina Tørnsø Johannesen, DMJX: Kreativ Kommunikation
- Helmig, Lotte Gede Skovsted og Michelle Højen Husen, Nørgård Mikkelsen
- Tæt på, Niklas Hultquist Andersen og Casper Christensen, DMJX: Kreativ Kommunikation
- Det Rette Netværk, Thea Stevnhøj og Karen Marie Kruuse, Skolen for Visuel Kommunikation
YCCA Film
- Guitar, Camilla Berlick og Neela Menik Wedage, DMJX: Kreativ Kommunikation
- Hemmeligheder, Malte Sebastian Gaarde og Karina Tørnsø Johannesen, DMJX: Kreativ Kommunikation
- Samme fortælling – to historier, Rie Sloth Rasmussen og Sofie Hallas, Robert/Boisen & Like-minded
- Ikke Alene, Jens-Ulrik Helmbæk og Sean Berndorff-Nybo, Co+
- Tal for dig selv – sammen med andre, Martin Ettrup og Johan Büchler Nielsen, Nørgård Mikkelsen
- Anna, Asbjørn Severin og Theis Ferrall, Reklamelinjen på KEA
YCCA Design
Se arbejderne her
- Positiv, Rikke Wehner Hein og Sigrid van Beusekom, Skolen for Visuel Kommunikation & Adtomic
- Ungegruppen (),Phong Phan og Thorbjørm Gudnason, Halbye Kaag JWT & Huge Inc.
- Ungegruppen Taleboble, Phong Phan og Thorbjørm Gudnason, Halbye Kaag JWT & Huge Inc.
- Hiv er liv, Emil Holm og Henrik Kruse, Rebel Agency
- Et frirum, Nicklas Andersen og Frederik Lyngaa Jensen, Designskolen Kolding
- Bryd tavsheden. Bryd fordommene, Laura Brøchner-Mortensen og Jonathan Mastrup Nielsen, DMJX: Grafisk Design
- Spørgsmål, Winnie Andersen og Julius Barde Harrebek, Scandinavian Design Group & Nørgård Mikkelsen
- hiv, håb & kærlighed, Mette Bergholt Buhl og Lærke Borella, DMJX: Grafisk Design
- Et liv med hiv, Thomas Amby Johansen og Lucas Tobias Fisker Andersen, DMJX: Grafisk Design
- Tal sammen, Lauritz Hansen og Nils Dam Nordlund, DMJX: Grafisk Design
- Positivung, Line Cecilie Barfod og Natasha Kineva, DMJX: Grafisk Design
YCCA Digital
Se arbejderne her.
- Du skal nok klare den!, Kasper Andersen og Bo Søgaard Mouridsen, DDB & Tribal Amsterdam & Podio
- Udstødt, Matias Hansen og Bo Fløjborg, In2media
- + Tilfælles, Mads Haugsted Rasmussen og Tammes Alexander Thomsen Bernstein, DMJX: Interaktivt Design
- livmedhiv.dk, Mikkel Inumineq og Filip Kobjevsky, DMJX: Interaktivt Design