Af Julie Kolbeck julie@kforum.dk
Coops topchef, Peter Høgsted. Foto: Scanpix.

Brancheklip: Coop-topchef vil nedlægge koncernens supermarkedskæder for i stedet at samle butikkerne under ét fælles brand-navn.

Opdateret onsdag d. 9. august.

Topchef Peter Høgsted har nu sagt til Økonomisk Ugebrev, at en endegyldig nedlæggelse af kæderne Dagli’Brugsen, SuperBrugsen, Brugsen, Kvickly og Fakta meget vel kan blive en realitet inden for de næste tre år. Kun butikskæden Irma får lov til at stå selvstændigt tilbage.

”Jeg tror, at vi nærmer os et opgør med kædedannelsen og en mere lokal butik igen. Hver butik kan så differentiere sig lokalt. Hvorfor skal der eksempelvis være de samme varer og samme tilbud i butikken i Hornbæk som i Hanstholm, når nu indkøbsmønstrene er vidt forskellige? Så vil det være mere relevant at have en fælles paraply med navnet Coop for alle butikkerne. Det er det naturlige næste step for os,” siger Peter Høgsted til Økonomisk Ugebrev.

Men det er næppe nogen nyhed, at man i Coops ledelse længe har pønset på at samle koncernens kæder under ét fælles brand og navn: Coop.

I 2016 gennemgik Coop en stor organistionsændring, hvormed man samlede ledelsen for SuperBrugsen, Kvickly og Dagli’Brugsen. Det samme gjaldt for marketingafdelingerne, der fik den tidligere Client Service Director hos DDB, Pia Niemann, som chef.

Også på bureausiden samlede man tropperne, hvormed man valgte bureauet Konstellation & Republica som samlet leadbureau for fire af de fem brugskæder, navnlig Dagli’Brugsen, SuperBrugsen, Brugsen og Kvickly. Dette betød i samme ombæring et farvel til Hjaltelin Stahl som bureau for Kvickly og Ocean for SuperBrugsen.

Kun Fakta-kæden forblev kunde hos Uncle Grey, men nu er spørgsmålet så om en butikssammenlægning også vil gøre en ende på det samarbejde.

Bureaubiz har spurgt Coops kommunikationsrådgiver Jeppe Friis Frandsen, hvilke konsekvenser nedlægningerne vil få for bureauernes fortsatte samarbejde?

“Da strategien langt fra er lagt fast endsige endeligt besluttet, så har vi heller ikke på nogen måde haft overvejelser om konkrete samarbejdsaftaler. Kort sagt, alt kører videre som hidtil, til vi har fastlagt (og fået godkendt) strategien for den næste periode,” siger Jeppe Friis Frandsen.

Coops sammenlægningsplaner er sandsynligvis en konsekvens af sidste års halvering af overskuddet, hvor koncernens overskud faldt fra ca. 632 millioner i 2015 til 254 millioner i 2016.

 

Kommentarer