Dansk Game of Thrones-kampagne går verden rundt

Emil Nørlund
emil@bureaubiz.dk

Kontellation&Republica har lavet en SoMe-kampagne sammen med HBO-Nordic, som giver genlyd kloden rundt.

Den 17. juli starter den nye sæson af verdens for tiden mest sete tv-serie, ‘Game of Thrones” (GoT). Hen over de sidste par dage er en SoMe-post fra lanceringen af serien, gået viralt i blogosfæren og på diverse e-zines. Som f.eks.her hos amerikanske Vanity Fair.

Hvis en af de mange fans ude i verden, der er stødt på den pågældende GoT SoMe-post, har kigget posten efter i sømmene, har de muligvis studset over, hvad det er for et sprog, der står nederst på posten.

Det er hverken amerikansk, dohrakisk (sprog der bliver bliver talt i GoT red.) eller esperanto…. – det er DANSK.

Du kan se det her på et screendump fra Vanity Fair omkranset af magasinets egen tekst:

For at blive klogere på sagen tog Bureaubiz fat i Søren Ole Andersen, der er Senior Vice President for customer Service og community hos HBO Nordic, for at høre nærmere om den dansksprogede GoT kampagne-post, der spreder sig globen rundt.

“Ja, det er vores post, som er en del af en kampagne, vi kører på de sociale medier i de to måneder, der leder op til premieren på Game of Thrones sæson 7.

Kampagnen kalder vi ’Be prepared’, og den sigter mod, at få folk til at se eller gense alle de tidligere sæsoner af Game of Thrones, der er tilgængelige på HBO Nordic”.

Adspurgt hvordan det føles, pludselig at se sin kampagne på verdenskendte sites som Gizmodo og førnævnte Vanity Fair, fortæller Søren Ole:

“Det er virkelig en god fornemmelse, at se ens arbejde vinder genlyd i hele verden. Det er en af de uforudsigelige glæder, der kan opstå, når man arbejder med et brand som Game of Thrones, der har en så stor og dedikeret fanbase verden rundt.”

Bureauet bag
Det viser sig at kampagnen, der er en ren Social Media-kampagne, er lavet delvist in-house hos HBO Nordic og delvist i samarbejde med bureauet Konstellation&Republica.

Hos Konstellation&Republica er der også glæde at spore over, at bureauets grafiske og kreative arbejde, har vundet indpas udover landets grænser.

Bureauets kontaktdirektør, Claus Leinøe, fortæller:

“Man bliver selvfølgelig super stolt, når ens arbejde bliver spredt og kommenteret over hele verdenen, og rammer alle mulige medier, man ikke er normalt er i kontakt med”.

Selvom DDB ellers er HBO Nordics faste bureau, så lagde HBO Nordic GoT sæson 7 lanceringen i udbud mellem fire bureauer: To danske og to spanske.

Hvorfor det var Konstellation&Republica, der løb med GoT-opgaven, har Leinøe et bud på:

“Til opgaven havde vi samlet et mindre team på tværs af bureauet, der alle kendte GoT-universet indgående. Det var vigtigt for os, at dem der skulle arbejde på pitchet i forvejen var fans af serien, for du kan ikke markedsføre GoT uden at kende den til fingerspidserne.”

Claus fortsætter:

“Vi kom med en klar strategi og et overordnet kreativt koncept og så tror jeg også vores erfaring med at arbejde med internationale SoMe-kampagner for f.eks. Wonderful Copenhagen, Arla og Pergo, spillede ind”.

Den udmelding stemmer godt med hvad Søren Ole fortæller fra kundesiden:

“Vi endte med at vælge Konstellation&Republica, fordi vi kunne se, at de er stærke på Social Media, og fordi de kom med et koncept, der ramte spot on i forhold til det vi ledte efter – et klart paraplykoncept, der kunne indeholde kreative elementer fra mange kilder – både in-house og eksternt”.

Konspiratorisk publikum
Billedet med en kniv fra GoT-universet, hængende blandt almindelige dødelige køkkenknive, er kun en lille del af ‘Be Prepared’-kampagnen. Svaret på hvorfor lige netop at denne post, i skrivende stund, har ramt ca. 30 netmedier og et ukendt antal blogs, skyldes b.la. det strategiske arbejde bag kampagnen.

Claus fortæller:

“Køkkenkniv-postens popularitet hænger nok meget sammen med GoT-publikumets natur. De leder efter en mening i alt. Posten formår at appellere til deres nysgerrighed og teoridannelse – og forhåbentlig får vi herigennem vækket lysten til at genopleve de første sæsoner og tale om serien.”

Han uddyber:

“Men vi har bevidst arbejdet med seriens ikoniske symboler og scener og generelt i vores arbejde, har vi stræbt efter at give fansene udfordringer. Udover at få de eksisterende fans til at gense serien, så var målet at få dem til at påvirke de folk som ikke har set serien, dem vi kalder ‘virgins’. At det er lykkedes godt, kan man se, hvis man dykker ned i folks kommentarer til vores indhold og villigheden til at dele og tagge venner.”

En af de mere eksplicitte udfordringer til GoT-fansene. En quiz, med et spørgsmål per afsnit. Hvis du svarer forkert, dør du.

Spansk og dansk
’Be Prepared’-kampagnen for GoT er først og fremmest i de nordiske lande og Spanien, hvor HBO er tilgængelig som HBO España. Men det lader umiddelbart til, at den også kører på andre HBO-markeder.

Søren Ole Andersen, fra HBO Nordic, forklarer hvad der ligger til grund for dette:

“Enkeltelementer af kampagnen er dog også blevet delt med andre markeder, hvor HBO opererer – så man vil f.eks. også kunne se nogle af de kreative arbejder markedsført på HBO’s sociale medier i en række central-europæiske lande. Og på HBO i USA kører en søsterkampagne, der hedder #PrepareForWinter, så der er en god ensartet kommunikation kanalerne imellem”.

’Be Prepared’-kampagnen kører, med løbende nye tiltag, indtil den syvende ‘Game og Thrones’-sæson starter.

Hvis du har nogle kommentarer til kampagnen, så skriv nedenfor.