Diamanten blev Molamils aften

Emil Nørlund
emil@bureaubiz.dk

Opdateret: Molamil blev aftenens pris-topscorer, da Danish Internet Award uddelte diamanter for årets bedste digitale arbejder. & Co. kunne også fejre en pæn prishøst og løb med æren som Årets Bureau.

Normalt er Den Sorte Diamant et sted hvor man låner bøger, men torsdag aften var designerbiblioteket i Kbh K omdannet til et sted, hvor man vinder priser. 26 af slagsen fik ben at gå på til Danish Internet Awards 2017.

Da DIA fra i år også kalder sig det mere mundrette Diamanten kunne rammerne for de 200 nominerede branchefolk, der havde indfundet sig på aftenen, ikke have været mere oplagte.

Diamanter i gelled – klar til at blive uddelt til årets bedste arbejder.

Aftenens veloplagte vært, lyshårede Ane Cortzen, er sædvanligvis bedst kendt som tv-vært og kulturchef for Kähler. Men Cortzen indledte aftenen med at bekendtgøre, at hun faktisk ikke er et helt ubeskrevet blad i forhold til bureaubranchen.

I sin tid arbejdede Cortzen nemlig som webdesigner og lavede GIF-baserede banner-reklamer på hedengangne Propaganda.

Pludselig var showet godt igang og aftenen første pris faldt prompte til Hello Monday, som vandt UX-prisen i kategorien ‘craft’ for deres kampagne for den puertoricanske rapper Residente.

Ane Cortzen på scenen.

Ingen: De nominerede er
Aftenens priser fortsatte derefter med at falde i  bemærkelsesværdig støt tempo. Udover det faktum, at vinderne på scenen generelt var en smule fåmælte, og takketalerne derfor korte, skyldes hastigheden også et nyt tiltag til Diamanten.

Kræfterne bag arrangementet havde i år nemlig taget den progressive beslutning ikke at præsentere de nominerede i hver priskategori – kun selve vinderen.

“I år ville vi prøve at skære showet helt skarpt – med et hurtigere flow. Folk kommer jo til dels også for at snakke med hinanden, så det får de bedre mulighed for på denne måde”, fortalte Tine Aurvig-Huggenberger fra Kreativitet og Kommunikation, der sammen med Danske Medier står bag prisuddelingen.

At man havde fjernet fokus fra dem, der var runners up til priserne, kunne snildt forsvares. Men det var lidt ærgerligt, at man som publikum ikke fik set og hørt lidt mere om de cases, der vandt kategorierne.

Lang halvleg
Showets første snakke- og forfrisknings-pause var lige så lang som en hel fodboldkamp. Der var derfor rig lejlighed til at tale, snakke og vende reklameverdenen en gang eller to.

Heldigvis gik snakken lystigere i Diamantens foyer, i takt med at flere og flere langstilkede rød- og hvidvinsglas stod tomme.

Glas blev tømt i pausen.

Anden inning af uddelingen lagde fra kaj med et indlæg fra manuskriptforfatter Tobias Lindholm, der bla. har skrevet Submarino, fængselsdramaet R og senest Krigen – som publikum fik et yderst fyldigt uddrag fra.

Efter kugleregnen fortsatte prisregnen ufortrødent, dog i en anelse mere adstadigt tempo end tidligere.

Special-priser
Efter de klassiske priser kom vi frem til aftenens afsluttende og ærefulde specialpriser.

Specialprisen, uddelt af Bureaubiz, for Årets Bureau gik til & Co i overlegen stil.

Bureauet har haft en eminent år – og på aftenen fortsatte & Co. deres prisvindende takter og kunne tilføje fire nye statuetter på CV’et, hvilket gjorde dem til aftenens næstmest vindende bureau.

Aftenens største bifald gik til stifter af Molamil, Jorge Hernandez, da denne vandt den tredie af aftenens specialpriser – Pioneerprisen.

En rørt Hernandez tog imod prisen uvidende om, at hans bureau Molamil i forvejen var aftenens helt store vinder med fem diamant-statuetter fra otte shortlister.

Som årets mest vindende bureau kunne Molamil samtidig inkassere en friplads, til en af deres medarbejdere, på KEA og KreaKoms brancheuddannelse ‘Hybrid Agency Program’, som netop har åbnet op for tilmeldinger.

Før man så sig om var en lettere atypisk prisaften pludselig overstået.  Man var ikke blevet meget klogere på årets vindere, men forhåbentlig var man blevet lidt klogere på hinanden.

Molamil var lutter smil efter årets Danish Internet Awards.

Diamanten 2017 – vinderlisten:

Craft:

UX
Casenavn: Residente
Kunde: Residente
Bureau: Hello Monday

Responsive Design
Casenavn: Genesis II
Kunde: Weber
Bureauer: Uncle Grey, MediaMonks

Digital Design
Casenavn: Hollow
Kunde: Katie Paterson
Bureau: Hello Monday

Technology:

Use of Web Technology
Casenavn: Code the Wave
Kunde: B&O Play / Scarlet Pleasure
Bureauer: Molamil, Trouble

Use of App Technology

Casenavn: WeShare
Kunde: MobilePay
Bureauer: Hello Group, Trifork

Use of Social Technology/API
Casenavn: Chat Travels
Kunde: Cheapflights
Bureauer: Uncle Grey, Andrei Andreescu og Magnus Kristoffersen

Innovative Use of Technology – Microsoftprisen
Casenavn: Oticon OPN VR
Kunde: Oticon
Bureau: Molamil

Response/Real Time Activity
Casenavn: WeShare
Kunde: MobilePay
Bureauer: Hello Group, Trifork

Strategy:

Campaign Strategy
Casenavn: The DNA Journey
Kunde: Momondo
Bureauer: & Co. / NoA, Bacon, Radius, Be On – AOL Networks

Digital Cross Channel Strategy – Auroraprisen
Casenavn: Do it Forever
Kunde: Spies Travels
Bureauer: Robert Boisen & Like-minded, Gobsmack Productions

Social Media Strategy
Casenavn: The Fast News – sandheden om McDonald’s Danmark
Kunde: McDonald’s Danmark
Bureauer: DDB Copenhagen, OMD Danmark

Data Driven Marketing Strategy
Casenavn: Struers Lead Engine
Kunde: Struers
Bureau: Klausen + Partners

Content & Entertainment

Long Form Film
Casenavn: The DNA Journey
Kunde: Momondo
Bureauer: & Co. / NoA, Bacon, Radius, Be On – AOL Networks

Short Form film
Casenavn: Do it Forever
Kunde: Spies Travels
Bureauer: Robert Boisen & Like-minded, Gobsmack Productions

Storytelling
Casenavn: The DNA Journey
Kunde: Momondo
Bureauer: & Co. / NoA, Bacon, Radius, Be On – AOL Networks

Gamification
Casenavn: Deloitte Pitstop
Kunde: Deloitte
Bureauer: Molamil, Beginr

Interactive Content
Casenavn: Casting by Blockbuste
Kunde: Blockbuster
Bureauer: Joined, Molamil

Cross Platform Content
Casenavn: Faxe Kondi – Er det sport?
Kunde: Faxe Kondi
Bureauer: Bates Y&R,  Mindshare

Use of Influencers
Casenavn: Mindre hud i solen
Kunde: Kræftens Bekæmpelse & Trygfonden
Bureauer: & Co. / NoA

Platforms
Mobile Platform
Casenavn: WeShare
Kunde: MobilePay
Bureauer: Hello Group, Trifork

Social Media
Casenavn: Fra modvind til medvind: Danske Banks strategiske arbejde på Facebook
Kunde: Danske Bank

Diamanten  2017 – Specialpriser:

Opdateret: Publikumsprisen
Ved en teknisk og menneskelig fejl blev den forkerte case tildelt publikumsprisen. Den rigtige modtager er:

Coops medlemsapp udviklet af Coop.

Pioneerprisen
Jorge Hernandez, Founder, Molamil

Futureprisen
Kunde: Læger uden grænser
Casenavn: An apple a day
Vindere/bureau: Alexander MacKenzie, Rikke Mønster og Daniel Shailesh, Nørgaard/Mikkelsen

Årets Bureau/Bureaubiz’ pris
& Co

Diamanten  2017 – samlet vinderliste:

Molamil 5

& Co / NoA 4

Hello Group 3

Trifork 3

Bacon 3

Radius 3

Be On – AOL Networks 3

Hello Monday 2

Robert Boisen 2

Gobsmack 2

Uncle Grey 2

Media Monks 1

Trouble 1

DDB 1

OMD 1

Klausen + Partners 1

Beginr 1

Joine 1

Baes Y&R 1

Mindsshare 1

Danske Bank 1

Andrei Andreescu & Magnus Kristoffersen 1