Af Finn Graversen finn@bureaubiz.dk

Iværksætter fra Viborg har udviklet et digitalt skrabelod, der er prissat, så små butikker får bedre mulighed for at bruge konkurrencer i markedsføringen.

Konkurrencer er en velkendt gimmick i markedsføringen. Samtidig er et skrabelod et velkendt produkt hos Danske spil.

Men iværksætteren Henrik Lund har set et potentiale i at slå disse to ting sammen. Han har udviklet og lanceret produktet, Scratcher, der er et digitalt skrabelod. Og så har han valgt en prissætning, der skal gøre produktet tilgængeligt for små og mellemstore butikker, så de får bedre mulighed for at bruge konkurrencer i deres markedsføring.

Scratcher fremlægger selv en case på en vinbutik i Viborg.

Vin & Vin har prøvet Scratcher af med gaveæsker som præmier. Efter tre dage med et link til konkurrencen på butikkens Facebook-side, der har cirka 6.100 likes, havde 3.100 forskellige kunder været inde og skrabe, og alle gevinster blev afhentet i samme uge. Derudover havde skrabeloddet genereret 40 webordrer, da Vin & Vin havde lagt en række trøstepræmier ind i spillet. Hver trøstepræmie udløste en rabat på webordrer.

“Vores kunder er vilde med det. De deler linket til konkurrencen med hinanden på Facebook og skriver om det. Det skaber trafik på butikkens hjemmeside og giver en masse webordrer,” siger indehaver Nikolaj Bo Jørgensen.

Henrik Lund har 12 års erfaring fra detailhandlen, blandt andet som afdelingschef i Dansk Supermarked. Scratcher udspringer af hans firma Eyeforce.

“Der er fuld webstatistik bag alle aktiviteter, og det er nemt at sammensætte sjove konkurrencer for kunderne med et hav af forskellige præmier. Det er næsten kun fantasien, der sætter grænsen,” siger Henrik Lund.

Kommentarer