Google i top på YouGovs første image-ranking

Emil Nørlund
emil@bureaubiz.dk

Teknologivirksomheder dominerer YouGovs globale brandindex. I Danmark er Lego ikke overraskende nummer 1.

YouGov plejer at udgive en årlig liste over de mest omtalte brands, den såkaldte Buzz-score. Nu offentliggør de for første gang en analyse om globale virksomheders brandindeks score, Brandindex, hvor følgende 6 parametre indgår: Kvalitet, generelt indtryk, værdi for pengene, anbefaling, omdømme og kundetilfredshed.

Hidtil har denne analyse kun været forbeholdt analyseinstituttets kunder.

På listen, som er domineret af teknologivirksomheder, kommer Google ind på en førsteplads lige før søsterselskabet YouTube samt nummer tre på listen, Facebook.

De øvrige teknologivirksomheder i toppen er elektronikproducenten Samsung, der ligger på fjerdepladsen, beskedservicen WhatsApp, der indtager femtepladsen, og Apples iPhone, der er på sjettepladsen, mens online detailmastodonten Amazon ligger nummer syv. Top 10 fuldendes med mere klassiske velkendte varemærker som Toyota, Adidas og Colgate.

Top 10 i Danmark
Lego har regeret YouGov BrandIndex’ liste over varemærker, der har fået mest positiv omtale herhjemme i mange år, og også målt på de 6 imageparametre i den nye måling, klarer Lego sig godt.

Klods-emperiet topper Lego YouGovs liste over varemærker med det bedste image i Danmark. På andenpladsen kommer den norske discountkæde Rema 1000 foran et andet klassisk dansk brand, nemlig Lurpak, som indtager tredjepladsen.

Den danske liste er præget af flere klassiske danske brand som Anthon Berg, DR, DR2 og Løgismose samt nordiske brands som Änglamark og IKEA. Det eneste brand på listen, som også er med på den globale ranking, er Samsung.

I Danmark sammenligner BrandIndex mere end 300 brands. Hver dag interviewer YouGov BrandIndex 200 personer, der er repræsentative for den generelle befolkning, og spørger dem om deres holdninger til forskellige varemærker.

Ryanair tager image-hop
Udover de brands der topper image-rankingen i YouGovs BrandIndex, har YouGov også udgivet en liste over hvilke brands, der har oplevet størst ændring i forhold til de 6 imageparametre siden sidste år – som altså så ikke tidligere er offentliggjort.

Årets højdespringer er Ryanair, som tilsyneladende langsomt er ved at komme sig ovenpå et ordentlig popularitetsdyk, efter at de, tilbage i 2015, afviste at indgå en dansk overenskomst for sit personale. Lavprisflyselskabet ligger dog stadig med en lav BrandIndex-score på 19,1.

Du kan se de brands, der har forbedret deres image mest her: