Radio trækker annonceomsætningen op

Zandra Damsgaard
zandra@bureaubiz.dk

Mens internettet går sin sejrsgang og aviserne bløder, kan radio tage en omend lille del af æren for en stigende annonceomsætning i 2016.

Annonceomsætningen i Danmark steg en smule i 2016, nærmere betegnet 1,6 pct. i forhold til året før. Det fremgår af den årlige reklameforbrugsundersøgelse fra Danske Medier.

Det overrasker formentlig de færreste, at internettet står for den største del af den danske annonceomsætning – faktisk udgør onlineannoncering godt halvdelen af det samlede annonceforbrug på 13,383 mia. kr.

Og selv om der unægtelig er langt fra radiomediets 371 millioner annoncekroner og op til internettets godt 6,7 milliarder, nød radio i det forgangne år markant fremgang og en stigning på næsten 13 pct.

Aviserne bløder fortsat i annoncemarkedet, og dagbladene gik sidste år 15,6 pct. tilbage.

Til gengæld er der fremgang inden for sportssponsorering med en samlet annonceomsætning på 1,4 mia. kr. i 2016, ligesom biografreklamerne har gode kår og voksede med 7 pct. sammenlignet med 2015.

Hele undersøgelsen ’Det Danske Reklamemarked 2016’ kan rekvireres via Danske Medier.