Så er det tid til Future Lions – og måske en ny karriere

Peter Engholm
25@mail.dk

Den største ungdomskonkurrence i Cannes, Future Lions fra AKQA, åbner for 11. år i træk – med 4 danske top-præstationer de seneste år.

Briefen er som altid befriende enkel: At engagere publikum i en idé fra et globalt brand på en måde, som ikke var mulig for tre år siden.

Future Lions er konkurrencen for studerende, som digitalbureauet AKQA har afholdt i 10 år, og som Cannes Lions i dén grad har taget til sig, som var den sin egen.

Konkurrencen, der i år har tema Start Something, er stor – ca. 1800 arbejder fra 60 lande blev indsendt sidste år – og den bryster sig af at være en karriere-kanon.

Flere end 60 kreative karrierer er blevet sat smukt på skinner af Future Lions, heraf en god håndfuld danskere:

  • I 2015 var Louis Elsass Meyer (i midten på billedet) med på en af de fem vinderteams. Han og hans to makkere, Ludvig Pehrson (tv) og canadiske Elton Rhee, vandt med chromebook_type og fik efterfølgende et tre-årigt Creative Fellowship Program hos førnævnte AKQA, hvor det første år foregår på kontoret i New York.

  • I 2014 var Mathias Trads blandt vinderne og er i dag hos Ogilvy & Mather London.
  • I 2013 stod Caroline Escobar på scenen som Future Lions-vinder – og efter endt uddannelse året efter fik hun job på Bates Y&R i København.
  • I 2010 blev tre danskere hyldet på scenen i Grand Audi i festivalpalæet i Cannes: Thomas Ilum, Peter Ammentorp og Nicolai Villads. Førstnævnte har været hos Leo Burnett Chicago, Y&R New York og McCann London, og han blev sidste forår ny kreativ direktør hos UncleGrey. De to sidstnævnte fik oven på Future Lions en ét år-lang, kreativ jordomrejse i Ogilvy-netværket (Shanghai, Paris, New York og Sao Paulo) og kom dernæst til AKQA, hvor de har bygget Paris-kontoret op.

Future Lions’ site kan man tilmelde sit arbejde, hænge ud med (og få input fra) dommerne og i øvrigt se tidligere års vindere.

Fristen for at sende ind er den 6. april kl. 18.00, og de fem vindende ideer bliver præsenteret den 22. juni i Cannes.

AKQAs CEO, Ajaz Ahmed, får de sidste ord:

From encouragement flows courage. With Future Lions we are encouraging the next generation to dream big and soar high. The winning teams are the ones that nourish creativity through curiosity and unleash the inner fire of their imagination.