Sådan reagerer hjernen på trykt og digital kommunikation

Julie Kolbeck
julie@kforum.dk

Trykte reklamer har den største effekt for dit reklamebudskab. Således konkluderer Postnord i kølvandet på en omfattende neuromarketingundersøgelse foretaget i samarbejde med Hjaltelin Stahl, Ipsos og Neurons Inc.

Postnord har allieret sig med Hjaltelin Stahl, Ipsos og Neurons Inc med henblik på at gennemføre Nordens første neuromarketingundersøgelse af forbrugernes holdning til trykt og digital kommunikation.

200 personer fra Danmark og Sverige deltog i undersøgelsen, som benyttede sig af neurovidenskabelige metoder såsom hjernescanning og eyetracking til at måle forbrugerens kognitive belastning, følelsesmæssige påvirkning og visuelle tiltrækningskraft, imens de præsenteres for tryk- og digitalreklamer.

Dette gjorde det muligt at blive klogere på, hvordan hjernen reagerer på henholdsvis trykte og digitale reklamer samt hvor effektive de to kommunikationstyper er i forskellige situationer.

Undersøgelsen afslørede, at en kombination af reklametyperne giver en bedre effekt end trykt og digitale reklame hver for sig.

Hertil fandt man frem til at mennesket har nemmere ved at fokusere på trykt reklame, hvilket vækker mere positive følelser, hvorimod de digitale reklamer skaber mere kognitiv stress og i forlængelse heraf også en svagere følelsesmæssig tilknytning til brandet.

Konklusionen er hermed, at man først bør markedsføre sig via trykt reklame for at opbygge en positiv opmærksomhed for herefter at ty til digitale kanaler. Denne rækkefølge – tryk først, så digitale – forstærker effekten af brandkommunikationen; benytter man sig derimod af de digitale kanaler først er effekten ikke den samme, siger marketingchef i PostNord i Danmark, Brian Jakobsen:

”Omnichannels store effekt har længe været kendt, men rækkefølgen af analog og digital kommunikation har stadig været til diskussion. Med den nye, store undersøgelse kommer vi ’behind the mind’ og får indblik i forbrugernes ubevidste reaktion på markedsføring i forskellige medier, og det viser sig, at effekten er størst, når modtageren først møder brandet på tryk og herefter digitalt.”

Undersøgelsens resultater og indblik i forbrugernes kognitive reaktion på markedsføring i forskellige medier er blevet delt med 4.000 virksomheder:

”Vi har en klar interesse i at skabe ny viden, der hjælper vores mange erhvervs- kunder, og derfor har vi skræddersyet en kampagne, hvor vi selv benytter af os af rapportens anbefalinger til at sprede kendskabet,” siger Brian Jakobsen.