Saatchi er vendt tilbage fra bunden

Peter Engholm
25@mail.dk

3 personer på 1300 kvm. De var få, og der var tomt. Men Saatchi i Danmark har på under to år arbejdet sig tilbage til anerkendelse og nye kunder. Her er historien.

Årets shortliste ved Creative Circle Award var et markant comeback for Saatchi & Saatchi. Her bragte 6 nomineringer (+ 1 i håndværk) bureauet i Top3.

For at forstå comebackets omfang er det ikke nok at konstatere, at Saatchi i godt en håndfuld år har været ganske award-forladt. Selve bureauet har balanceret på kanten af at lukke helt ned i Danmark.

”Vi var – en kort overgang – 3 personer på 1300 kvadratmeter på Esplanaden. Vi vidste, hvem der havde siddet på dét kontor og i dét hjørne – nogle af deres ting var der stadigvæk. Vi overvejede at lukke det meste ned, ligesom enkebaronessen, der dækker møblerne til på slottet,” siger Regner Lotz, der er kreativ direktør på Saatchi.

Saatchi på randen af spøgelses-stadiet var i efteråret 2014, og de tre personer tilbage var – udover Regner Lotz – dengang nyligt tiltrådte Business Director Annette Piilgard og Account Manager Diana Wellendorf.

Derudover var der et tæt samarbejde med Saatchi i Sverige og Nordisk ECD Jason Mendes, der tidligere havde været kreativ direktør på Saatchi i Danmark.

Fusion inden for ejerkredsen

Det hele begydnte i febuar 2014 med en planlagt fusion mellem Saatchi-ejeren Publicis og Omnicom. For at trimme netværket i Danmark flyttede Publicis kunder og arbejder fra Saatchi til andre bureauer i netværket, og til sidst var der kun Toyota tilbage.

Fullservice – det var, som Bureaubiz beskrev det dengang, noget, der nu blev kørt ud af Stockholm. I København droslede man ned og sagde farvel.

”Jeg mødte på arbejde – og mødte en dødsstemning. Alle var blevet opsagt. Undtagen min tidligere makker og mig, fordi der skulle være et team til at køre Toyota videre. Og samme dag havde vi i øvrigt – sammen med vores søsterselskaber MSL og Prodigious – vundet Sportsmaster,” siger Regner Lotz.

Fusionen mellem netværkene blev som bekendt ikke til noget, og så er vi tilbage på Esplanaden, hvor Regner i mellemtiden var blevet ene mand på pinden i den kreative afdeling.

”Saatchi har en række vendinger, vi arbejder og lever efter, bl.a. Nothing Is Impossible. Vi tror på, at det her er nothing is impossible-tidsalderen. Derfor så vi, der var tilbage på bureauet, store muligheder i brandet og i at bygge et bureau op specielt til den tid, vi lever i nu. Men først og fremmest handlede det om hårdt arbejde,” siger Regner Lotz.

Først de fysiske rammer:

”Lejekontrakten kunne bureauet først komme ud af halvandet år senere, så vi ryddede ud og flyttede rundt på tingene. Vi inviterede startups og andre mindre virksomheder, der manglede et sted at være, til at sidde hos os, så vi kunne få lidt liv i lokalerne. Vi endte med at være ca. 20 stykker,” siger Regner Lotz.

Og så organisationen, som får disse ord med på vejen af Annette Piilgaard, Business Director:

”Virksomheden, organisationen og hele vores set up skulle geares til den daværende situation. Det tog det første halve år at nedskalere og rydde op i alting. Derefter udviklede vi vores egen fremtidige strategi, så en ny struktur kunne bygges op i tråd med hvilken rolle, vi mener, Saatchi skal have i nutidens medielandskab.”

Det bringer os frem til det kreative:

”Saatchi står for det klassisk kreative håndværk … med kant. Det beviste Simon Woller med bl.a. Dynamite Surfer for Quiksilver. Det er et traditionelt netværk, der konstant formår at holde sig relevante. Det var derfor, jeg søgte til Saatchi i 2013,” siger Regner Lotz.

Unge fik chancen

I januar 2015 blev han kreativ direktør for et Saatchi, der gik fra 3 til 5 medarbejdere. De to nye var samtidig også nye på markedet; Rene Schultz og Casper Christensen, som havde afsluttet deres bachelor på Kreativ Kommunikation sommeren forinden.

”De studerende fra Kreativ Kommunikation er enormt dygtige – kreative, eksekverende, internationalt orienterede – og søde. Vi tilbød dem en chance for at være med til at forme Saatchi i Danmark og arbejde direkte med kunder,” siger Regner Lotz.

Han tilføjer:

”Men i starten vidste vi jo godt, at der var en risiko for, at det var os, der skulle pille awardsene ned fra væggene og være dem, der lukkede Saatchi i Danmark.”

Rene Schultz og Casper Christensen så ikke blot chancen, men greb den.

Udnævnelsen af Regner Lotz og ansættelsen af det unge team faldt sammen med, at et politisk parti hyrede bureauet – Alternativet hed det, men ret beset var Uffe Elbæks vision på dét tidspunkt ikke et parti. Det var i al fald ikke opstillingsberettiget endnu.

Så på den måde havde både bureau og kunde ryggen op ad muren.

Alternativet hjalp med

Kampagnen for Alternativet gjorde en dyd ud af nødvendigheden af – at gå alternative veje, med afsæt i ikke bare partiets rødder, men også dets sparsomme budget. Og det blev en succes.

Partiet blev opstillingsberettiget, og ved folketingsvalget blot tre måneder senere fik partiet ni mandater valgt ind – og blev dermed større end både de Radikale, SF og Konservative.

Casen har høstet anerkendelse fra både juryen ved Creative Circle Award (CCA) og fra kunder:

”Der er flere, der på baggrund af Alternativet-kampagnen har kontaktet os. Løgumkloster Højskole og Danmarks Naturfredningsforening. Dertil har vi startet samarbejdet op med både Garnier og VISA Danmark,” siger Regner Lotz.

Så 2015 endte med at være et godt år?

”2015 var et godt år, og vi regnede med at bruge 2016 på at konsolidere samarbejder – og puste lidt ud. Men heldigvis så puster der stadig gode vinde, så vi regner ikke med at slappe af foreløbig” siger Regner Lotz.

Saatchi må siges at have varmet op til CCA den 27. maj i København ved at vinde The Webby People’s Vocie Award for nylig – med en anden case, der også er CCA-shortlistet: A SIRI-ous Safety Message for Toyota.

”Igen: Nothing Is Impossible. Vi havde ikke budget, så alt blev lavet inhouse eller sammen med venner af huset” siger Regner Lotz.

Hurtigere end ventet

At Saatchi & Saatchi heller ikke får hvilet så meget i 2016, giver dette udslag:

”Vi har nu udvidet med en fast freelance tekstforfatter og planner. Derudover virker det som om at de studerende fra Kreativ Kommunikation har opdaget at det er sjovt at være på Saatchi, så vi har haft en fast strøm af praktikanter, hvoraf mange har fået en freelance aftale bagefter. Udviklingen er gået hurtigere end forventet – dér, hvor vi er i dag, troede vi først, vi ville være i 2017,” siger Regner Lotz.

Bureauet flyttede tidligere i denne måned fra Esplanaden til Landemærket, mellem Rosenborg og Rundetårn.

Hvis I bliver flere, skal I så tilbage?

“Det skal vi ikke. Selve stedet er for meget 90er-bureau med basketball-belægning i kantinen. Vi er glade for vores nye sted og for at komme tættere på vores søsterselskaber, så vi sammen kan tilbyde en bredere palette af services, samtidig med at vi hver især er specialiserede inden for vores felt,” siger Regner Lotz.