Seo-bureau gør Arlas digitale kogebog mere populær

Peter Engholm
25@mail.dk

Et samarbejde mellem Arlas web-team, Karolines Køkken og bureauet Seo.dk har gjort kogebogen mere relevant og givet millionvis af flere besøgende.

En af Danmarks bedst kendte og mest flittigt brugte kogebøger har de senere år gennemgået en forvandling. Hjemmesiden havde to mio. flere besøgende fra 2013 til 2014, og i løbet af årets første fire måneder er antallet af besøgende via Google-søgninger steget med 2,2 millioner i forhold til samme periode sidste år.

Det er et resultat af en aktiv indsats med analyse og search.

Siden den første udgivelse i 1972 har kogebøgerne Karolines Køkken været hvermandseje. Det er den stadig – understøttet af en digitaliseringsproces som har gjort, at over en million danskere hver måned klikker sig ind på siden via Google og benytter sig af de 4.500 opskrifter, som den digitale kogebog nu indeholder. 

Målet for Arlas web-team har de senere år bl.a. været at sikre, at den digitale kogebog er både relevant og synlig for brugerne, når de søger efter gode madopskrifter på internettet. Det har de gjort sammen med Karolines Køkken og bureauet seo.dk.

Parterne har anvendt Big Data i et forsøg på at kortlægge, hvilke opskrifter folk efterspørger lige nu, og hvilke råvarer der er oppe i tiden. Og de bestræbelser man har gjort sig for at gøre kogebogen så vedkommende som muligt har givet pote.

– Det har gjort os i stand til hurtigt at reagere på trends og imødekomme forbrugernes ønsker, og det har haft en stor effekt. I løbet af årets første fire måneder er antallet af besøgende via Google-søgninger, det vi kalder den organiske vækst steget med 2,2 millioner i forhold til sidste år,” siger Rasmus Dalby Jørgensen, der er Web Manager i Arla Danmark, og fortsætter:

“Den mængde besøgende ville have været væsentligt dyrere, hvis vi udelukkende havde anvendt Google AdWords eller andre former for betalt online annoncering. Her er formentlig tale om en betragtelig besparelse i millionklassen.”

Selvom er er fremgang, er der dog ingen, der hviler på laurbærrene, understreger Rasmus Dalby Jørgensen.

“Det er et stort website, og vi skal hele tiden være opmærksomme på at følge med. Men det at vi i samarbejde med seo.dk har arbejdet strategisk med at lægge mere over i det organiske har betydet meget. Her supplerer vi så med andre gode indsatser på SEM-området og betalt annoncering i forbindelse med taktiske kampagner, så vi er stærkt til stede på alle kanaler,” siger Rasmus Dalby Jørgensen.

Arla og Karolines Køkken har det seneste halvandet års tid haft Hjaltelin Stahl som sit reklamebureau, herunder også på de sociale medier.