Uncle Grey viser muskler

Zandra Damsgaard
zandra@bureaubiz.dk

De økonomisk trange år efter fusionen mellem Grey København og Uncle er fortid for Uncle Grey, der viser god form i sit seneste årsregnskab.

Det kan godt være, at tesen om, at syv magre år efterfølges af syv fede, ikke helt holder stik, men i tilfældet Uncle Grey er der alligevel noget om den bibelske snak.

Efter nogle svære år oven på fusionen mellem Grey København og Uncle i 2011 lykkedes det i 2014 Uncle Grey at vende underskud til overskud, og siden har ledelsen hvert år kunnet fremlægge en nydelig bundlinje.

Regnskabsåret 2016 vidner sågar om et reklamebureau i glimrende form med stigninger i såvel top som bund, og det er adm. direktør Rolf Bach Christensen i sagens natur godt tilfreds med:

”Det var en ambitiøs rejse, vi begav os ud på i 2011, da vi fusionerede Uncle i Aarhus med Grey København. Som vores internationale mantra formulerer det, ’Famously Effective’, så tror vi på, at kreativitet er den sikreste vej til effektivitet. Det er derfor dejligt, at vi kan præsentere et resultat for 2016, der giver os mulighed for at investere yderligere i det, vi tror på.”

Samtidig med at omsætningen sidste år rundede de 100 millioner, blev Uncle Greys bruttoresultat løftet med 44 pct. til godt 33 mio. kr.

Bureauet har de seneste år haft fordel af at aktivere et skattemæssigt underskud og kan således for 2016 præsentere et årsresultat enslydende med resultatet før skat på 6,707 mio. kr. Ved udgangen af 2015 stod der 2,437 mio. kr. på bundlinjen.

Nye kompetenceområder
Ud over at føje nye kræfter til medarbejderstaben investerede Uncle Grey i det forgangne år i kompetenceområder som mediastrategi og -planlægning, sociale medier og indholdsproduktion.

Det skal ifølge Rolf Bach Christensen sikre, at bureauet kan udvikle samarbejdet med kunderne med den nødvendige hastighed. Uncle Grey har blandt andre Bolia, Weber og Fakta på kundelisten.

For 2017 forventer bureaudirektøren et resultat på niveau med 2016, måske en anelse bedre, og samtidig ventes bruttoavancen ”at stige relativt markant igen”.

Nøgletal for 2016 (i parentes 2017)
Omsætning: 100,744 mio. kr. (74,161)
Bruttoresultat: 33,393 mio. kr. (23,186)
Resultat før skat: 6,707 mio. kr. (2,437)
Årets resultat: 6,707 mio. kr. (2,437)
Antal medarbejdere i gennemsnit: 34 (28)