Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

Naked flyttede fokus over på intern udvikling for at ruste sig. Et andet bureau kæmper fortsat med at få pulsen op.

Da Bureaubiz lige efter sommeren udsendte den årlige bureaurapport stod det lille bureau Naked som Danmarks klart hurtigst voksende.

Selvfølgelig er det lettere at præstere procenttal, når man er lille, men en vækst i bruttoavance på 354 pct. var dog under alle omstændigheder imponerende.

Niveauet har dog ikke kunnet holdes. I det seneste regnskab tabte Naked pusten og gik tilbage med 28 pct.

Det er der dog en naturlig forklaring på, fortæller adm. dir. Ørnulf Johnsen.

“Det er jo synd at vi tabte pusten i forhold til bureaurapporten – og gazelle-potentialet – men vi mente det var rigtig at bruge friheden fra et godt 2009/10 regnskab, til at blive det firma vi ønsker at være for fremtiden,” siger Ørnulf Johnsen og fortsætter:

“Vi brugte dele af året til at udvikle og implementere en ny strategi. Selv om det gik godt i 2009/2010, var det tydelig at vi skulle gøres mere operative. Det er vi nu, og vi ser resultaterne af det allerede.”

Fokus ligger nu på at bruge erfaringer indenfor integreret kommunikation, og digital baseret konceptudvikling til at udvikle sociale ideer for kunderne. Desuden satses på avanceret projektledelse.

Ørnulf Johnsen fremhæver cases som Nike Take CPH, Nike Free iD og “The I Like Experiment” for Playstation viser dette. Desuden er bureauet i gang med nye projekter for kunder som Coca-Cola, Telenor/Comoyo, Nokia og Nike.

For et bureau som Mantra kan man ikke tale om, at man tabte pusten i seneste regnskabsår. Det viser en faldende bruttoavance for tredje år i træk, så her handler det mere om en kamp for at få pulsen op.

Bureauet er nu i modsætning til de foregående år også blevet ramt på indtjeningen, der er blevet næsten elimineret.

Mantra er selvfølgelig ikke tilfreds med resultatet men noterer, at det trods alt er rimeligt acceptabelt, når man tager branchevilkår og de økonomiske vilkår i betragtning.

Desuden fremhæves i ledelsesberetningen, at bureauet har skabt markante resultater for kunderne, og at man derfor ser fornuftigt på fremtidsudsigterne, og at man glæder sig til at fejre 10 års jubilæum.

Nøgletal for Naked

  • Bruttoavance 3,6 mio. kr. -28 pct.
  • Bruttoavance pr. medarbejder 900.000 kr. -46 pct.
  • Lønandel 76 (45,4)
  • Resultat af primær drift -0,181 mio. kr. (+1,7 mio. året før)

    Bruttoavancen er estimeret af Bureaubiz

Nøgletal for Mantra

  • Bruttoavance 8,108 mio. kr. -19 pct.
  • Bruttoavance pr. medarbejder 1,014 mio. kr. +1,3 pct.
  • Lønandel 76,2 (59,8)
  • Resultat af primær drift +0,062 mio. kr. -96,9 pct.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club