Af Peter Engholm 25@mail.dk

Springet fra dialogmarkedsføring på bureau til kommunikation i en interesseorganisation er stort – set udefra. For Tina Engberg er det naturligt næste-skridt.

Et lynkig på Tina Engbergs CV siger fem år som strategisk direktør hos Klausen + Partners, herunder Årets Marketingstrateg 2006 og dommer ved Echo Awards, og to år som partner i BusinessTree, der forretningsudvikler ud fra værktøjerne i directdelen.

Og pr. 1. oktober er hun kommunikationschef i Dyrenes Beskyttelse.

Umiddelbart et markant skift – men nok mest for organisationen, påpeger Tina Engberg.

“Dyrenes Beskyttelse ville gerne noget andet med deres kommunikationschef – et bevidst skift fra den klassiske profil, der enten er journalist eller har en PR-baggrund. Skiftet sker ud fra et ønske om at skabe bedre relationer til vores medlemmer og støtter. Vi har 80.000 medlemmer, og dem vil vi gerne involvere og aktivere yderligere,” siger Tina Engberg.

Men ville den tilgang ikke høre mere naturligt til i marketing?

“Ikke nødvendigvis, for titlen som kommunikationschef er bredt dækkende hos Dyrenes Beskyttelse, idet jeg har ansvaret for branding, web, presse & information samt medlemskommunikation og fundraising – altså bliver min opgave at skabe en sammenhæng i hele paletten med kommunikationsformer,” siger Tina Engberg.

Det lyder stadig som et vist spring fra dialog-delen …

“Det føles som et naturligt next-step for mig. Jeg håndterede dialogdelen hos Klausen + Partners, og brugte værktøjerne til – i BusinessTree – at rådgive virksomheder forretningsstrategisk. Nu vil jeg gerne selv være hands-on, samtidig med at jeg jo kommer fra kundesiden – senest hos Post Danmark. Det var meningen, at eventyret på bureausiden kun skulle vare 3-4 år, men det blev længere, fordi jeg havde så spændende udfordringer hos Klausen + Partners,” siger Tina Engberg.

Hun tilføjer, at man ét sted har anset skiftet fra bureau- til kundeside for at være en svær disciplin.

“Jeg har talt med headhuntere, der mener, at hvis man er på bureausiden, så er det bureauer, der kigges på – og har man valgt kundesiden, så er det dér, man er. Jeg ville egentlig mene, at man fra bureausiden medbringer en masse erfaring fra en række brancher, som kan være til gavn på kundesiden,” siger Tina Engberg, der i øvrigt også bruger sine erfaringer på CBS, hvor hun underviser cand.merc.-studerende i direct marketing.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club