Af Peter Engholm 25@mail.dk

Google har regnet den ud for os – og lavet en Top 10 over reklamefilmene fra 2010 med flest millioner visninger på YouTube. Vinderen har du allerede gættet, men kan du alle 10?

24,2 mio. gange er Old Spice og “The Man Your Man Could Smell Like” blevet vist på YouTube. Det gør den til den mest sete reklamefilm på kanalen i 2010 – og en af de tungest award-behængte film i år, men det er en anden historie.

Wieden + Kennedy står bag nr. 1 … og nr. 2 på listen, idet Nikes “Write the Future” blev vist 21,1 mio. gange på YouTube. Og dét tal kommer ikke til at stige, for originalen findes ikke ikke længere på YouTube.

Halvdelen af Top 10, som YouTube-ejeren Google har udarbejdet, udgøres af 30 sek. film, men Write the Future er 3 min. lang. Alligevel får den i mere end én forstand baghjul af årets 3. mest seete reklamefilm, der varer 7:42 min. – “Ken Block’s Gymkhana Three, part 2”.

Ken Block er ikke kun rallykører og – sammen med en Ford Fiesta – hovedrolleindehaver i filmen, han er også medstifter af ekstremsport-specialisten DC Shoes, som er afsenderen af det lange spot.

I bunden af listen, men altså stadig den 10. mest sete reklamefilm i 2010, finder vi Adidas og “Adidas Originals – Star Wars Cantina”.

Adidas var sponsor ved årets fodbold-VM, og filmen havde tv-premiere i sin fulde længde, 2:10 min., dagen efter VM-åbningskampen. Men med sine 4,7 mio. visninger opnåede den kun godt en femtedel af Nike-filmens popularitet. Nike var ikke VM-sponsor, men havde ikke til sinds at lade sponsorerne løbe med opmærksomheden. Spottet blev vist sin fulde længde i 32 lande i forbindelse med Champions League-finalen – og endte med, i YouTube-målestok, at vinde giganternes kamp.

  1. Old Spice, The Man Your Man Could Smell Like, 24,2 mio. visninger
  2. Nike, Write the Future, 21,2 mio. visninger
  3. DC Shoes, Ken Block’s Gymkhana part 2, 19 mio. visninger
  4. Tippex, NSFW. A hunter shoots a bear, 13,1 mio. visninger.
  5. Gillette, Amazing Roger Federer trickshot on Gillette ad shoot, 7 mio. visninger
  6. Toyota, Swagger Wagon, 7,6 mio. visninger
  7. E*Trade, New E*TRADE Baby – Girlfriend, 6,5 mio. visninger
  8. Doritos, Crash The Super Bowl 2010 Winner: House Rules, 6, 5 mio. visninger
  9. Geico, Piggy, 6.2 mio. visninger
  10. Adidas, Adidas Originals – Star Wars Cantina, 4,7 mio. visninger

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club