BPs oliespild i den mexicanske golf.
600.000.000 liter olie fossede ud, og BP stod tilbage som den ultimative hykler. Beyond Petroleum-kampagnen fra Ogilvy i 2001 har været fremhævet en solid rebranding-case, men et oliespild, der varede i tre måneder, slog på barsk vis fast, at selskabet kan vifte nok så meget med det grønne miljø-flag – man er og bliver et olieselskab. Hverken kampagnen eller BP magtede mødet med virkeligheden, og man husker bl.a. dette mageløse PR-selvmål fra daværende topchef Tony Hayward: “I’d like to get my life back”
Bogusky siger farvel.
Alex Bogusky – den rockstjerne-agtige kreative med en dynge af awards – forlod reklamebranchen for at blive en del af den nye forbruger revolution – nærmere bestemt Fearless Revolution, som han selv har stiftet. AdAge peger på spørgsmålet, branchen bør stille sig selv: Hvorfor forlader nogle af de bedste kreative om ikke branchen, så dog de store, etablerede bureauer, der ellers burde være branchens fyrtårne?
iPad giver håb
De trykte medier klynger sig til den, og der er ingen tvivl om, at de store udgivere – med iPad’en som graveredskab – har fundet frem til en længe savnet optimisme-åre. Men det er endnu for tidligt at konkludere noget på iPad’en – om håb og optimisme kan veksles til menneskepenge.
Procurement slår igen
Efter at være blevet gennemhøvlet af bureauer, marketingansvarlige og fagpressen nedsatte branchens procurement-spillere en task force under den amerikanske annoncørforening, der omfatter top-profiler fra IBM, Toyota og Anheuser-Busch. Formålet? At bygge bro mellem procurement-cheferne og deres interne og eksterne marketing-partnere, og hjælpe de, der arbejder med procurement, til at blive klogere på netop marketing, kreativitet og strategi.
Pepsi dropper Super Bowl
Pepsi skippede reklamer for sine læskedrikke i forbindelse med Super Bowl 2010 og brugte i stedet ressourcer på Pepsi Refresh Project, en kampagne drevet af sociale medier til fordel for lokale projekter. Kampagnen blev overvåget intenst af konkurrenter og medier, gav Pepsi lokalt rygstød og mere hyldeplads – og mere salg? For tidligt at sige. Og Pepsi er i øvrigt tilbage i Super Bowl 2011.