Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

VM skaber øget aktivitet, men samtidig er priserne lavere end nogensinde og seningen højere end nogensinde.

Rygterne om flow-tv’s død har vist sig stærkt overdrevne. Seningen er større end nogensinde, og nu kan TV 2 igen efter flere års smalhals melde udsolgt.

Uge 26 blev udsolgt i går, og dermed er der udsolgt i de næste fire uger. Det gælder både hovedkanalen og Zulu, mens der fortsat er plads på Charlie og News. Også Viasat har nu meddelt udsolgt i uge 24 og 25.

Chef for procurement hos Aegis Media, Mikael Ostenfeld, vil ikke blive overrasket, hvis der kommer flere udsolgt-situationer i år.

Dermed kan det igen vise sig attraktivt at have indgået en årsaftaler, fordi man har sikkerhed for prisniveauet.

“Det har ikke været en ulempe at have en årsaftale, men det har i en periode været svært at få øje på den store fordel,” siger Mikael Ostenfeld.

Salgsdirektør Peter Olufsen fra TV 2 understreger, at kunder med årsaftaler først og fremmest vil blive tilgodeset – også selvom man her og nu måske kunne opnå højere priser hos kunder uden årsaftaler.

“Men det ville være en kortsigtet måde at handle på. Årsaftalekunder står i første række, det er klart,” siger Peter Olufsen.

Selvom det er flere år siden, TV 2 sidst har oplevet udsolgt, så er Mikael Ostenfeld ikke voldsomt overrasket.

“Der er en række faktorer, der spiller ind. Dels har TV 2 en faldende seerandel og dermed et mindre lager at sælge af. Hertil kommer VM i fodbold, der skaber en øget efterspørgsel i den kommende tid,” siger Mikael Ostenfeld og fortsætter:

“Listepriserne på tv har aldrig været lavere, og seningen er større end længe. Når der så kommer lidt flere penge i markedet, så får det selvfølgelig effekt på tv-mediet, fordi det fortsat er et effektivt medie.”

Peter Olufsen forklarer, at selskabet har været forsigtige i sine estimater for seningen, og det har påvirket udbuddet.

“Vi er i en tid, hvor vejret kan få stor påvirkning på seningen. Der er ganske enkelt nogle faktorer, som vi ikke er herrer over, og derfor er det nødvendigt at være forsigtig,” siger Peter Olufsen og afviser, at man har fejlbedømt markedet i forhold til pris-potentialet.

“Da vi fastlagde priserne så markedet meget anderledes ud. Jeg mener ikke, vi kunne gøre det anderledes,” siger Peter Olufsen.

Han er forsigtig optimist fremadrettet.

“Vi har oplevet en stigende efterspørgsel og det er positivt. Men markedet er fortsat meget turbulent,” siger Peter Olufsen.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club