Af FiG

Internethandlen voksede med 15 pct. i 2011 og udgør nu ca. 15 pct. af det samlede privatforbrug. Men det er ikke de unge, der fører an.

Mens privatforbruget står i stampe generelt, så er der fart på nethandlen. I 2011 steg den med 15 pct. til i alt 46 mia. kr. viser den seneste rapport fra Foreningen for Distance- og Internethandel (FDIH).

Dermed udgør nethandlen omkring 15 pct. af det samlede privatforbrug.

Der er tale om en omfattende analyse med en lang række oplysninger. som f.eks.:

  • Danskerne foretog 76 mio. køb på nettet
  • Tøj og sko er det oftest handlede – og det steg i 2011 til 12 %
  • De netaktive danskere handler i gennemsnit 3,5 gange på nettet pr. måned
  • E-handel via mobiltelefonen er tredoblet i løbet af 2 år
  • 8 ud af 10 køb betales med betalingskort

Men den måske mest overraskende oplysning er, at nethandel ikke er et ungt medie. Faktisk er det befolkningen over 50 år, der står for størstedelen af omsætningen – nemlig i alt 41 pct.

“Danskere over 50 år handler meget på nettet, er målrettede, og så køber de ofte relativt dyre ting f.eks rejser, underholdning, elektronik og udstyr til boligen. De er målrettede forbrugere, som har tjekket priser og varer, så de afbryder sjældent købet undervejs, og så er de ikke nær så prisfølsomme over for f.eks. leveringsomkostninger som dem under 25 år,” siger kommunikationschef Henrik Theil, FDIH og fortsætter:

“De unge under 25 år køber for mindre beløb – ofte optankning af mobilen og downloads. De bruger ofte butikken til at tjekke prisen, inden de klikker væk og så at sige ‘afbryder købet’.”

Henrik Theil fremhæver, at det er vigtigt for netbutikkerne at følge denne målgruppe tæt, da de er fremtidens forbrugere.

De adskiller sig fra resten af danskerne ved, at de i højere grad følger anbefalinger fra venner, køber meget i udlandet p.g.a. det bredere udvalg, er prisfølsomme og utålmodige.

Af de 46 mia. kr. på nethandel blev de 9 mia. placeret i udenlandske butikker.

Analysen konstaterer også en række geografiske forskelle på adfærd:

  • Københavnerne er dem, der oftest bestiller tilberedt mad/take away via nettet.
  • Folk i region Syddanmark køber oftere togbilletter.
  • I Midtjylland er det underholdning, der trækker.
  • Nordjyderne køber flybilletter og rejser.
  • Sjællænderne downloader software oftere end resten af landet.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club