Øresundsbron ud med sin hidtil største kampagne.

Peter Engholm
25@mail.dk

For et år siden vandt Advance udbuddet om at markedsføre Øresundsbron i både Danmark og Sverige, og nu lanceres Øresundsbrons største satsning nogensinde. Se de nye film her.

Fra Mensch til DDB, og fra DDB til Advance. Tag den bro, og lad den vandre – for Øresundsbron har, via udbud, lagt sit marketingbudget nye steder i hhv. 2009 og 2011.

Og nu fyres budgettet så for alvor af, i form af en ny kampagne der er “firmaets største satsning nogensinde over for sine kunder,” hedder det i en pressemeddelelse fra Øresundsbron.

En bil, der løftes fra banen med fuld pris til banen med halv pris, spioner i forklædning på restaurant … for at kunderne får den laveste pris – det er temaerne i de reklamefilm, der indgår i den nye kampagne – film, der kan ses herog her – og for så vidt også her.

Dertil kommer en række nye tiltag over for Øresundsbrons kunder og andre: Hjemmesiden er redesignet, en smartphone-app er udviklet og en kundeklub-hjemmeside, Club Øresundsbron, er åbnet inden for rammerne af www.oresundsbron.com.

“Øresundsbron satser bevidst på privatkunderne for at øge trafikken over broen. Vi har ca. 250.000 kunder med BroPas, hvoraf mange kom til under den seneste kampagne. Nu tager vi næste skridt og hjælper dem med at finde oplevelser og rabatter på den anden side af Øresund, så de kører oftere,” siger Fredrik Jenfjord, salgs- og markedsdirektør hos Øresundsbron.

I kampagnen, der kører i både Danmark og Sverige, indgår print, radio- og tv-reklamer. Her præsenteres to medarbejdere i betalingsanlægget – skuespillere, forstås – som i tidligere reklamefilm lærte danskerne og svenskerne at sige “Halv pris med BroPas!”. Og nu går de til yderligheder i deres iver efter at hjælpe kunderne til at betale den laveste pris.

“Vi vil gerne anvende humor for at fremme budskabet, og vi tror, at genkendeligheden bidrager til, at man synes, det er sjovt at se de to medarbejdere løfte biler og spionere”, siger Fredrik Jenfjord.

Advance står got koncept og udvikling, ikke bare af hjemmesiden, app’en og nyhedsbrevene, men også af kampagnen.

“Vi har fået mulighed for at udvikle et helhedskoncept. Det er en spændende rejse for os at være med til at forvandle Øresundsbron fra at være et stykke asfalt over vandet til at være en facilitator og inspirator til besøg på den anden side af sundet. Øresundsbron bygger en ny platform, som skaber nye forretningsmuligheder,” siger Mette Hørdum, der er kontaktdirektør hos Advance.