1 år efter udbud: 10 bureauer har kæmpet om 0 opgaver

Peter Engholm
25@mail.dk

Københavns Kommunes Teknik- og Miljøforvaltning valgte for snart et år siden 10 bureauer til en aftale om markedsføring og kommunikation. Siden er der intet sket.

Offentlige udbud bliver jævnligt kritiseret af bureauer for at være overdrevent ressourcekrævende i forhold til muligheden for at komme i betragtning og til budgetternes størrelse.

Men skal man være positivt indstillet, så har Københavns Kommunes Teknik- og Miljøforvaltning ikke spildt nogen bureauers ressourcer i snart et år – problemet er imidlertid, at bureauerne efter et udbud allerede er valgt til en aftale, hvor forvaltningen ikke har givet lyd – og dermed opgaver – fra sig endnu.

Tilbage i februar blev kontrakterne underskrevet: Københavns Kommune havde haft tre delaftaler om reklame og marketing i udbud og valgt hhv. 10, 3 og 3 bureauer til aftalerne med et samlet budget på 2,5-5 mio. kr.

Den største gruppe, med de 10 bureauer, var valgt på delaftale 1 – med ”kommunikations- og kampagneydelser, markedsføring og reklame”. En omfattende betegnelse, men arbejdsmængden har mildest talt ikke været omfattende.

Faktisk har der ingen opgaver været i de første 10 måneder – på en kontrakt, hvis forløb man nu er næsten halvvejs igennem.

Og således har en kritiker af aftalen, DI Videnrådgiverne, fået rigelig ret indtil videre. I det tidlige forår konstaterede chefkonsulent Kirsten Alkjærsig i en artikel på Bureaubiz, at der umiddelbart er tale om et beskedent budget i forhold til antallet af valgte bureauer.

Ved den lejlighed forsvarede kommunikationschef Lasse Meldgaard Bloch fra Teknik- og Miljøforvaltningen aftalen:

”Lad os nu se, hvad budgettet ender med at blive. Størrelsen afhænger af, hvad forvaltningen får af projektmidler, og der er flere projekter, der står til at blive aktiveret.”

Og om delaftalen med de mange bureauer lød det:

“Aftalen omfatter også det digitale felt, så vi har både valgt store spillere og specialister. Hvis jeg var ét af de 10 bureauer, så ville jeg ikke være ked af det – der vil være en god mulighed for at få noget at lave.”

I dag er meldingen lidt mere defensiv, om end fortsat optimistisk på bureauernes vegne:

”Det er blevet til mindre, end vi havde regnet med – det må vi indrømme. Jeg tror dog fortsat på, at der nok skal komme flere udbud over det næste års tid,” siger Lasse Meldgaard Bloch.

Bureauerne skulle i første omgang anmode om at blive prækvalificeret – det blev 20 bureauer – og siden skulle de afgive et egentligt tilbud, før de 10, 3 og 3 bureauer blev valgt.

På delaftale 3, med events, har der det første lille års tid været lidt mere gang i forretningen, i form af tre miniudbud.

Delaftale 2, med PR og rådgivning, lægger ikke op til miniudbud. Her går en given opgave til 1. leverandøren, og kun hvis denne ikke kun løse opgaven, går den videre til 2. leverandøren.

Københavns Kommune – Teknik- og Miljøforvaltningen

Servicevirksomhed i forbindelse med reklame og marketing

Delaftale 1 – Kommunikations- og kampagneydelser, markedsføring og reklame

  • Veksø
  • Kommunikations Kompagniet
  • Cowi
  • Rostra Kommunikation og Research
  • 2+1 Idebureau
  • BBDO
  • Hansen Agenda og Konstellation
  • Advice
  • Kadaver
  • Raffinaderiet

Delaftale 2 – PR og rådgivning

  • 1. leverandør: 2+1 Idébureau
  • 2. leverandør: Geelmuyden.Kiese
  • 3. leverandør: Hansen Agenda og Konstellation

Delaftale 3 – Events

  • Wishbone
  • Rostra Kommunikation og Research
  • Operate