1 brand og 3 bureauer udpeger dansk rum-kandidat

Peter Engholm
25@mail.dk

12 danskere kæmpede om en tur til Axe Space Camp i Florida. 1 blev udvalgt, og han får muligheden for at kvalificere sig til en tur i rummet.

At blive astronaut kræver hård træning og særlig udvælgelse – men udvælgelsen behøver ikke at blive foretaget af organisationer som NASA. Det kan også være Unilever-brandet Axe sammen med tre danske bureauer, der finder personen af den rette støbning.

Axe har sammen med Mindshare (media, Facebook, udvælgelse), La Pacte (events) og Lund Public Relations (PR og kommunikation) valgt 23-årige Emil Lyster Jochumsen, der har gode chancer for at blive første dansker i rummet.

Han vandt overbevisende den danske del af Axes storstilede Apollo-konkurrence. Her var de 12 danske udvalgte testet på både ånd og krop i Tycho Brahe Planetarium i København. Emil Lyster Jochumsen indtog førstepladsen på samtlige øvelser – både inden for ”eksplosion, udholdenhed og ved samtalen med psykolog”.

Til dagligt læser Emil, der bor i Odense, International Virksomhedskommunikation med fokus på Arabisk og ved siden af studierne arbejder han med at passe kriminelle, der er mentalt handikappede. Det var under en rolig nattevagt, han opdagede muligheden for at komme i rummet med Axe, og han var med det samme motiveret.

Han skal nu – sammen med 78 andre udvalgte – deltage i den internationale finale, som finder sted på Axe Global Space Camp i Orlando, Florida, i december. Kampagnen skal kulminere – i mere end én forstand – i 2014 ved at sende 22 personer op i rummet.

”Jeg regner med at kunne nå til tops ved konkurrencen i Florida. Jeg vil være blandt de 22, for astronauter er bare mere sexede. Jeg arbejdede for at få stemmer nok til at komme med i dag, og min tilgang til denne konkurrence var at udnytte min gode grundform. Min baggrund i militæret gør, at jeg er ikke bange for nye udfordringer,” siger Emil Lyster Jochumsen.

”Vi hos AXE er stolte over at have muligheden for at kunne sende unge mennesker ud i rummet og give dem en oplevelse for livet. Dermed bidrager vi også med at rykke grænsen for, hvor vi mennesker kan rejse hen. Hvis vi samtidig kan gøre det med et glimt i øjet, er vi glade,” siger Louise Edström, der er Nordic Brand Manager hos AXE.

Selve rejsen ud i rummet er arrangeret af International Space Expedition Corporation (SXC), og selskabets CEO, Michel Mol, har sikret 22 pladser på rum-flyet The Lynx. Vinderne vil blive fløjet til en højde af 103 km, hvilket vil give dem status af astronauter.