Sommerens VM i kreativitet, Cannes Lions, er Matthæus-evangeliet om igen for dansk-svensk kreativitet: Til den, der har, skal der gives, men den, der ikke har, fra ham skal selv det tages, som han har.
Sidste år havde Danmark tre jurymedlemmer i Cannes – Olga Bastian i Film-juryen, Kresten Schultz-Jørgensen i PR og Jan Godsk i Branded Content & Entertainment. I år bliver det til en enkelt:
Svenskerne havde sidste år syv jurymedlemmer, og dette antal får lige et nøk opad, så Sverige i juni bliver repræsenteret i 8 af de i alt 16 juryer.
Antallet af jurymedlemmer tildeles ud fra den enkelte nations høst af løver det foregående år samt antal indsendelser fra landet – ligeledes det foregående år.
Det ene danske jurymedlem får plads i den store Film-kategori, hvis juryformand bliver Sir John Hegarty. Cannes Lions har fået en shortliste på tre navne at vælge ud fra – en shortliste, som er udarbejdet af den danske Cannes Lions-repræsentant, TV 2, i samarbejde med Creative Circle.
De tre danske jurymedlemmer i 2012 var reelt kun to – ud fra hvad meritter og indsendelser “berettigede” til. Det tredje medlem, Jan Godsk, var personligt inviteret af Cannes Lions-organisationen på baggrund af sin viden inden for Branded Content & Entertainment-kategorien, der havde premiere på festivalen sidste år.
Det danske jurymedlem ventes tidligst offentliggjort i morgen af TV 2. I mellemtiden kan vi kigge på den lange liste af svenske jurymedlemmer:
- Film: Frank Hollingworth, creative director King
- Cyber: David Orlic, creative director Volontaire
- Radio: Malin von Werder, art director og partner Garbergs
- Direct: Anna Qvennerstedt, copywriter Forsman & Bodenfors
- Mobile: Magnus Jakobsson, creative director DDB Stockholm
- Design: Helena Stendahl Hägg, design director og creative partner Identity Works
- Promo & Activation: Fredrik Josefsson, art director og partner Åkestam Holst
- PR: Pia Grahn, managing director McCann Relations