Næsten halvdelen af de danske shortlistede arbejder ved D&AD 2022 i London blev opgraderet til en Pencil. I alt 10 blyanter blev uddelt til Danmark, heraf 6 af dem i Wood.
Wood Pencil defineres således “The best of the year in advertising, design, craft, culture and impact”. Og denne beskrivelse passer ifølge juryen på filmen Click fra The Unicorn og New Land for Læger uden grænser. Faktisk vandt filmen hele tre Wood Pencil.
&Co. og New Land vandt to Wood Pencil med Hjelm har alle dage været en god idé for Rådet For Sikker Trafik. Og Lego Agency vandt ligeledes en Wood.
Årets bedste burde være godt nok, men Graphite er niveauet over – med disse ord: For stand-out work that rises above the rest, worthy of consideration for a Yellow Pencil.
Også her formåede &Co. og New Land at vinde med Hjelmen. Samme ære tilfaldt Hello Monday med Fingerspelling with machine learning for American Society for Deaf Children samt Steffan Sundström med Kindling Issue for Kinfolk.
I kategorien ”Side Hustle Pencil” var der blot fire vindere. En af dem er dansk: Hans Augustenborg og Andreas Kofoed Sørensen vandt med Canairi.
Se hele vinderlisten forneden.
D&AD har “The iconic D&AD Yellow Pencil” reserveret til det absolut enestående arbejde, der har opnået “true creative execellence”. Og så napper vi da lige en nøk mere – i form af Black Pencil: The ultimate creative accolade, reserved for ground-breaking work. Only a handful of these are awarded each year, if any.
I dét lys er der særlig stråleglans over The Lost Class fra Leo Burnett, Chicago, for Change the Ref Inc. Casen vandt 4 Yellow Pencils og 2 af årets blot 5 Black Pencils. The Lost Class er dimissionstaler til 3.044 tomme stole – til minde om de 3.044 high school seniors, der døde i deres afgangsår af skyderier. Talerne er holdt af førende våbentilhængere.
Det er et pro bono-arbejde fra bureauets side, så casen står ikke til at vinde tilsvarende stort ved Cannes Lions om få uger.
D&AD 2022 – danske pencils
Graphite pencil
Hello Monday for American Society for Deaf Children
Fingerspelling with machine learning
- Digital Design/Digital Experiences
&Co. og New Land for Rådet for Sikker Trafik
Hjelm har alle dage været en god idé
- Entertainment / Scripted short form
Staffan Sundström og Alex Hunting Studio for Kinfolk
Kindling Issue
- Magazine & Newspaper Design / Independent Magazines
Wood pencil
New Land og The Unicorn for Doctors Without Borders
Click
- Film / TV/VOD Commercials 31 – 120 Seconds
- Film / Health & Wellbeing
- Sound design & use of music / audio composion
&Co. og New Land for Rådet for Sikker Trafik
Hjelm har alle dage været en god idé
- Casting – Performance
- Entertainment / Integrated
Lego Agency for Lego Group
Ekow Nimako – Rebuild The World
- Entertainment / Non-Scripted Long Form
Side Hustle Pencil
Hans Augustenborg og Andreas Kofoed Sørensen
Canairi
- Side Hustle/Start Up / Junior Professionel
D&AD 2022 – danske shortlister
Marketsquare, Hjaltelin Stahl og dentsu x for Ikea
Cirkulär
- Digital / User Participation
- Digital / Integrated
Hjaltelin Stahl for Red Barnet Norge
Hide-and-seek
- Press & Outdoor/ Press Campaigns
Christoffer Vejlø og Emma Søgaard
#PostToProtect
- Side Hustle/Start Up / Junior Professionel
Hello Monday for American Society for Deaf Children
Fingerspelling with machine learning
- Impact/ Design
- Digital / Promotional Websites
New Land og The Unicorn for Doctors Without Borders
Click
- Direction / Creative Use of Budget
&Co. og New Land for Rådet for Sikker Trafik
Hjelm har alle dage været en god idé
- Casting / Film
- Direction / Film
Bacon X, Jung von Matt Limmat og Pumpkin Film for Coop Naturaplan
Frankie
- Visual effects / computer-generated
Bacon, Bine Bach og Reklamelinjen for Takt
Thank You
- Direction / Film
Lego Agency for Lego Group
Holiday
- Animation / Mixed media
No Sleep (Martin Furze) for Mary Fonden
When the world stopped
- Direction / Creative Use of Budget
TV 2 Creative og New land for TV 2
Streaker’s paradise
- Casting / Film