10.000 børn ville ønske, de var en hund

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Skjult kamera er taget i anvendelse i en kampagne omkring udsatte børn, som DDB har lavet for Ungdommens Røde Kors med støtte fra Trygfonden

En efterladt hund ved en bænk får mere opmærksomhed end et efterladt barn. Det viser et skjult kamera stunt, som DDB har taget i anvendelse i en online-film for Ungdommens Røde Kors med støtte fra Trygfonden.

Nu kan en hund i snor godt virke mere efterladt end et barn, der sidder på en bænk – og måske venter på sin mor eller far – så det er let at finde på mulige forklaringer på reaktionsmønstret. Men derfor kan det godt være anvendeligt kommunikativt værktøj, når det gælder en kampagne omkring udsatte børn under overskriften Se Mig.

I filmen konstateres det da også, at 10.000 børn på Fyn ville ønske, de var en hund.

”Der er desværre børn og unge, som i dag ikke indgår i positive fællesskaber. De føler sig udenfor, oversete og glemte. De må se langt efter sjove fritidsaktiviteter og har ikke et sted, hvor de kan udfolde deres potentialer. Men det kan vi ændre,” siger Amalie Utzon, landsformand i Ungdommens Røde Kors.

SE MIG!-kampagnen foregår på Fyn og er skudt i gang samtidig med DRs temauge om ensomhed, der har fokus på, at oversete børn er et problem, som vedkommer alle.

Men lige så vigtigt; at alle kan gøre noget for de børn og unge som har brug for hjælp og hvis alle løfter i flok, kan det lykkes. Kampagnen består dels af lokal medie- og PR-indsats og events samt en digital kampagne der indeholder to onlinefilm.

Kampagnens hovedformål er at sikre et økonomisk fundament for etablering af 9 nye aktivitetshuse til udsatte børn og unge.

”Der er meget kommunikation der appellerer til at vi støtter forskellige formål og som oftest er det sager vi kender til, langt fra vores hverdag men som vi skal mindes om,” siger Sophie Hotchkiss som sammen med Cecilie Öberg udgør DDBs kreative kræfter bag kampagnen. Hun siger videre:

“I dette tilfælde har vi at gøre med et stort problem mange af os slet ikke er klar over eksisterer i så stort et omfang – og så lige foran næsen af os. Det letteste ville være at vende ryggen til og tænke ”nogen gør vel noget” og vi håber vi med Se Mig! kampagnen viser at vi alle har problemet helt tæt på og får os til at ændre adfærd.”